Κατανόηση και Παχυσαρκία Κατανόηση και Παχυσαρκία
Οσα άρθρα κι αν γράψω, όλα, πάντα, έχουν την ίδια κατάληξη: πόσο απαραίτητο και σημαντικό είναι ο άνθρωπος με διαταραχή βάρους να αντιληφθεί τι... Κατανόηση και Παχυσαρκία

Οσα άρθρα κι αν γράψω, όλα, πάντα, έχουν την ίδια κατάληξη: πόσο απαραίτητο και σημαντικό είναι ο άνθρωπος με διαταραχή βάρους να αντιληφθεί τι συμβαίνει, ποιο είναι το πρόβλημά του.

Πόσο έχει να κατανοήσει τις διατροφικές του συμπεριφορές και να τις αποδεχθεί. Κατ’ αρχήν και κατ’ ουσίαν τις πολυφαγίες του. K α τ α ν όη σ η. Σκεφτείτε τι σημαίνει κατανοώ – κατανοεί εκείνος που δεν δέχεται απλώς τα δεδομένα που του προσφέρονται, και όπως του προσφέρονται, αλλά και τα επεξεργάζεται με τον νου του.

Με αυτόν περίπου τον τρόπο επεξεργάζεται λογικά τα δεδομένα ενός θέματος εκείνος που θέλει να τα εννοήσει.

Προσπαθεί όχι απλώς να τα πληροφορηθεί, αλλά και να τα «μάθει».

«Πρέπει να εννοήσω και να κατανοήσω το πώς είναι δημιουργημένη η σχέση μου με την τροφή».

«Πρέπει να αντιληφθώ πως τις πολυφαγίες που έχω δεν τις διαλέγω, είναι μια ανεξέλεγκτη πλευρά μου».

«Πρέπει να συνειδητοποιήσω πως βρίσκομαι κάτω από έναν εθισμό (όπως αλκοόλ, ναρκωτικά) και το πρόβλημα της πάχυνσης είναι μια περίπλοκη κατάσταση, όχι ένα απλό θέμα, έτσι όπως συνήθως έχω μάθει να το αντιμετωπίζω».

Αυτά είναι τα τρία πρώτα δεδομένα που έχει να λάβει υπόψη του και να επεξεργαστεί ο παχύσαρκος.

Αυτό είναι το πρώτο κομμάτι της πραγματικότητάς του που έχει να καταλάβει στη διαταραχή βάρους: τη σχέση του με την τροφή, το πώς χρησιμοποιεί την τροφή χωρίς την επιλογή και τη βούλησή του και πόσο βαθύ και περίπλοκο είναι το πρόβλημά του. Μόλις συνειδητοποιήσει τον τρόπο που λειτουργεί διατροφικά έχει κάνει μια πρώτη χειραψία με την ενσυναίσθηση και αυτομάτως έχει να αναζητήσει με άλλον τρόπο να αδυνατίσει.

Αλλάζουν οι απαιτήσεις και γίνονται προσπάθειες, αλλάζουν οι επικρίσεις και γίνονται «οι ανάγκες μου», αλλάζουν οι εναντιώσεις και οι τιμωρίες και γίνονται συμμαχίες. Το αδυνάτισμα είναι σαν ένα βιντεογκέιμ, έχει πίστες, κι εσύ καλείσαι να τις ανέβεις μία μία, στον χρόνο σου και στη δική σου δεξιοτεχνία, μέχρι να φτάσεις στο τέλος του παιχνιδιού. Η αλήθεια είναι πως όσοι εθίζονται στο παιχνίδι και αναλώνουν πολλές ώρες στο βιντεογκέιμ ανεβαίνουν πιο γρήγορα τις πίστες.

Κάτι ανάλογο έχουν να κάνουν και οι άνθρωποι που αντιμετωπίζουν τα παραπανίσια κιλά τους: να ασχοληθούν ατελείωτες ώρες με τον εαυτό τους και την τροφή τους, παίζοντας το πιο υγιεινό βιντεογκέιμ της ζωής τους, με τον πιο «ενδεδειγμένο εθισμό».

Ο καθένας μπορεί να έχει κέρδος -ακόμα κι αν η αλλαγή στη διατροφή του είναι μικρή- προχωρώντας με σταδιακή αφαίρεση των ακατάλληλων τροφών, τις οποίες αντικαθιστά με κατάλληλες, αποφεύγοντας τις απότομες αλλαγές του διατροφολογίου του.

Ενας από τους λόγους που πολλοί εγκαταλείπουν την προσπάθεια αδυνατίσματος είναι και αυτός: διαγράφουν από τη διατροφή τους όλες τις εθιστικές γεύσεις και προσπαθούν να τις αντικαταστήσουν εξ ολοκλήρου με υγιεινά εδέσματα, παραβλέποντας το γεγονός ότι ο τροφικός εθισμός συμβάλλει στον καθησυχασμό, στην ηρεμία, στην εσωτερική πληρότητα και στην αναζήτηση της ψυχικής ισορροπίας.

Ακολουθώντας τη μέθοδο της απλής μετάβασης, μπορεί κανείς να οδηγηθεί σε επιτυχή αποτελέσματα χωρίς πίεση και στέρηση, προσδοκώντας στη διατήρηση του βάρους του και στην αλλαγή των διατροφικών του συνηθειών.

Σε έναν άνθρωπο που έχει συνηθίσει να τρώει κάθε μέρα κρέας δεν μπορείς να προτείνεις ξαφνικά να το γεύεται μία φορά την εβδομάδα. Δεν μπορείς να απαγορεύσεις τα αλλαντικά σε κάποιον που έχει εθιστεί σε αυτά. Δεν μπορείς να «γεμίσεις» απότομα κάποιον με λαχανικά και φρούτα αν δεν τα είχε ποτέ στο διατροφολόγιό του. Δεν μπορείς να εξαφανίσεις τα γλυκά από κάποιον που τα έτρωγε συνεχώς.

Πώς μπορείς να απαιτείς από έναν άνθρωπο που δεν έχει καμία επαφή με τους ανεπεξέργαστους υδατάνθρακες, με τις γεύσεις των μαρουλιών και των βλίτων να μάθει σε τρεις μήνες να τρέφεται υγιεινά και να κόψει τους εθισμούς του. Για να αδυνατίσει και να αλλάξει διατροφικές συνήθειες, χρειάζεται σταδιακή εκμάθηση και εκπαίδευση. Ο χρόνος είναι πολύτιμος βοηθός.

Η πιο αναγκαία πολύτιμη βοήθεια όμως είναι η «σύσκεψη με τον εαυτό μας». Η κατανόηση.

Ξέρετε ότι

1. Το κινόα καλλιεργείται για τουλάχιστον 5.000 χρόνια στα υψίπεδα της Νότιας Αμερικής, ειδικά στην περιοχή των Ινκας που ονομάζεται chisixa mama (μητέρα όλων των κόκκων). Αφομοιώνεται εύκολα από τον οργανισμό και περιλαμβάνει υψηλής ποιότητας πρωτεΐνη.

2. Το κινόα είναι μια καλή πηγή μαγγανίου (προστασία από τις ελεύθερες ρίζες), σιδήρου, χαλκού (επιδιόρθωση των ιστών), φωσφόρου (διατηρεί υγιή οστά και δόντια), ψευδαργύρου (συμμετέχει στην απελευθέρωση της ινσουλίνης), μαγνησίου (καλή λειτουργία ανοσοποιητικού), βιταμίνη Β2 (για τον σχηματισμό των ερυθρών αιμοσφαιρίων).

3. Οι σπόροι του κινόα περιέχουν εννέα απαραίτητα αμινοξέα, συμπεριλαμβανομένης της λυσίνης. Αποτελεί μια καλή πηγή φυτικών ινών (5,2 gr ανά φλιτζάνι) και δεν περιέχει γλουτένη. Δεν είναι σιτηρό. Ανήκει στην οικογένεια Chenopodiaceae, στην οποία ανήκουν τα τεύτλα και το σπανάκι.

Συντάκτης: Αλίκη Πανοπούλου, Σύμβουλος διατροφής

Πηγή: https://www.efsyn.gr

Shares

Σχετικά άρθρα

Αποδοχή
Η ιστοσελίδα glykouli.gr χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση των υπηρεσιών της. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Shares