Ινσουλίνη & αύξηση βάρους: Ο αυστηρός έλεγχος οδηγεί στο “χαλάρωμα” της ζώνης; Ινσουλίνη & αύξηση βάρους: Ο αυστηρός έλεγχος οδηγεί στο “χαλάρωμα” της ζώνης;
Η ινσουλίνη αποτελεί την πιο ισχυρή και αποτελεσματική θεραπεία για αυξημένα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Όλοι οι ασθενείς με διαβήτη τύπου 1 χρειάζονται ινσουλίνη για... Ινσουλίνη & αύξηση βάρους: Ο αυστηρός έλεγχος οδηγεί στο “χαλάρωμα” της ζώνης;

Η ινσουλίνη αποτελεί την πιο ισχυρή και αποτελεσματική θεραπεία για αυξημένα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα. Όλοι οι ασθενείς με διαβήτη τύπου 1 χρειάζονται ινσουλίνη για να παραμείνουν ζωντανοί και εκατομμύρια άνθρωποι που έχουν διαγνωστεί με διαβήτη τύπου 2 στις Ηνωμένες Πολιτείες απαιτούν ινσουλίνη για τον έλεγχο των επιπέδων γλυκόζης του αίματος.

Ωστόσο, ακόμη και η ινσουλίνη δεν κυκλοφορεί χωρίς παρενέργειες. Μία από τις συχνότερες ανησυχίες που εκφράζουν οι άνθρωποι που χρησιμοποιούν ινσουλίνη είναι ότι τείνει να προκαλέσει αύξηση βάρους. Στην πραγματικότητα, έρευνα από τη βρετανική μελέτη προγνωστικών για το διαβήτη έδειξε ότι ο μέσος άνθρωπος με διαβήτη τύπου 2 πήρε περίπου 9 κιλά κατά τα πρώτα τρία χρόνια χρήσης ινσουλίνης.

Δεδομένου ότι η επίτευξη και η διατήρηση ενός καλού βάρους είναι σημαντική για όλους όσους πάσχουν από διαβήτη, ας αναλύσουμε γιατί συμβαίνει και τι μπορεί να γίνει γι ‘αυτό.

“Γιατί η ινσουλίνη προκαλεί αύξηση βάρους;”

Η ινσουλίνη είναι μια ορμόνη που προάγει την απορρόφηση γλυκόζης από σχεδόν όλα τα κύτταρα του σώματος, συμπεριλαμβανομένων των μυών, του ήπατος και των λιπωδών κυττάρων. Σε κάθε δεδομένη στιγμή, τα κύτταρα μας χρησιμοποιούν τη γλυκόζη ως καύσιμο. Εάν η κατανάλωση καυσίμων (θερμιδική κατανάλωση) είναι μεγαλύτερη από την ενεργειακή μας δαπάνη (θερμίδες που καίγονται), έχουμε την τάση να αποθηκεύουμε περισσότερη γλυκόζη απ’ ότι καίμε. Τα κύτταρα των μυών και του ήπατος αποθηκεύουν αυτή την επιπλέον γλυκόζη σε μια μορφή που ονομάζεται “γλυκογόνο“, η οποία είναι μια πολύ πυκνή, συμπαγής μορφή γλυκόζης. Τα λιπώδη κύτταρα αποθηκεύουν την επιπλέον γλυκόζη ως λίπος.

Τα υψηλά σάκχαρα στο αίμα και η έλλειψη ινσουλίνης προκαλούν τεχνητά χαμηλό βάρος. Όταν ο διαβήτης δεν ελέγχεται καλά, τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα είναι πολύ υψηλά. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει αρκετή ινσουλίνη για να αποθηκευτούν όλα τα τρόφιμα που καταναλώνουμε.

Όταν τα κύτταρα των μυών, του ήπατος και τα λιπώδη είναι ανίκανα να λάβουν όλη τη γλυκόζη από το φαγητό που καταναλώνουμε, λαμβάνει χώρα μια αφύσικη μορφή απώλειας βάρους. Όταν τα σάκχαρα είναι υψηλά, κάποια από την παραπανίσια γλυκόζη περνά στα ούρα, πράγμα που προκαλεί υπερβολική ούρηση. Με άλλα λόγια, κυριολεκτικά “ουρούμε” κάποιο από το φαγητό που καταναλώθηκε. Αυτό μπορεί να προκαλέσει τεχνητή απώλεια βάρους με τη μορφή του νερού και ενέργειας. Μπορεί ακόμα να καταλώνουμε παραπάνω θερμίδες απ’ όσες καίμε, αλλά από τη στιγμή που πολλές από αυτές φεύγουν με την ούρηση, το βάρος μας είναι λιγότερο από αυτό που θα έπρεπε να είναι.

Μόλις ξεκινήσει η θεραπεία και τα επίπεδα γλυκόζης φτάσουν στα κανονικά νούμερα, η υπερβολική ούρηση και η απώλεια γλυκόζης μέσω των ούρων σταματά. Τα κύτταρα μας συνεχίζουν να αποθηκεύουν όλο το φαγητό μας με τη μορφή λίπους ή γλυκογόνου και το βάρος μας επιστρέφει σε ένα επίπεδο που είναι κατάλληλο για την πρόσληψη τροφής και τις θερμιδικές μας δαπάνες. Με άλλα λόγια, η ινσουλίνη απλώς αποκαθιστά τα υγιή επίπεδα γλυκόζης στο αίμα και μας επιτρέπει να ζυγίζουμε όσο πρέπει με βάση τα πρότυπα διατροφής και άσκησης μας.

“Ποιο είναι το νόημα της χρήσης ινσουλίνης, αν με κάνει να παίρνω βάρος; Η αύξηση βάρους δεν κάνει πιο δύσκολη τη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα;”

Ναι, η ινσουλίνη μπορεί να σας επαναφέρει σε ένα πιο “φυσικό” βάρος με βάση τις συνήθειες του τρόπου ζωής σας. Και η αύξηση βάρους τείνει να προκαλεί αντίσταση στην ινσουλίνη, γεγονός που καθιστά τα σάκχαρα πιο δύσκολο να ελεγχθούν. Αλλά ίσως χρειαστεί να εξετάσετε την αρχική αύξηση βάρους ως προσωρινή επένδυση σε μια ζωή με καλύτερη υγεία.

Θυμηθείτε, η ινσουλίνη είναι μια πολύ ισχυρή ορμόνη. Μπορεί να ξεπεράσει την αντίσταση στην ινσουλίνη και να μειώσει τα επίπεδα σακχάρου στο φυσιολογικό. Τα φυσιολογικά σάκχαρα είναι απαραίτητα για την πραγματοποίηση των αλλαγών στον τρόπο ζωής που τελικά θα σας βοηθήσουν να χάσετε το σωματικό λίπος και να διατηρήσετε ένα υγιές βάρος.

Τα αυξημένα σάκχαρα τείνουν να κάνουν τους ανθρώπους κουρασμένους και λήθαργους. Δεν είναι εύκολο να ασκηθείτε όταν αισθάνεστε έτσι! Η μείωση των σακχάρων μπορεί να αποκαταστήσει τα επίπεδα ενέργειας σας και να σας δώσει τη δύναμη για να διατηρήσετε έναν ενεργό τρόπο ζωής.

Η υψηλή γλυκόζη στο αίμα μπορεί επίσης να σας κάνει να αισθάνεστε πεινασμένοι. Η διατήρηση της γλυκόζης  του αίματος κοντά σε φυσιολογικά νούμερα θα σας επιτρέψει να διαχειριστείτε καλύτερα την πρόσληψη τροφής, ιδιαίτερα την κατανάλωση γλυκών υψηλής θερμιδικής αξίας και άλλων σνακ.

Με άλλα λόγια, πάρτε λίγο σήμερα για να χάσετε πολλά αύριο.

“Πώς μπορώ να προσέξω τον εαυτό μου, ώστε να μην πάρω πολύ βάρος όταν χρησιμοποιώ ινσουλίνη;”

Αποδεχτείτε το γεγονός ότι με τη χρήση ινσουλίνης και χαμηλότερα σάκχαρα στο αίμα, υπάρχει μια τάση να “βάλουμε” κάποιο αρχικό βάρος. Πώς μπορείτε να μην πάρετε πάρα πολλά; Ακολουθούν μερικές ιδέες:

Αποφύγετε την υπογλυκαιμία

Εάν αντιμετωπίζετε χαμηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα, μιλήστε με τον γιατρό σας για να μειώσετε την ινσουλίνη που “τρέχει” όταν συμβαίνουν τα χαμηλά σάκχαρα. Ομοίως, εάν πρέπει να φάτε για να αποφύγετε το χαμηλό σάκχαρο, μπορεί να παίρνετε πάρα πολύ ινσουλίνη. Όχι μόνο το χαμηλό σάκχαρο στο αίμα απαιτεί από εσάς να τρώτε τρόφιμα που συνήθως δεν θα καταναλώσετε, δείχνει επίσης ότι παίρνετε περισσότερη ινσουλίνη από ότι χρειάζεται το σώμα σας. Η υπερβολική ινσουλίνη θα προάγει τη συσσώρευση αποθεμάτων λίπους και την υπερβολική αύξηση βάρους.

Μειώστε τις δόσεις όποτε είναι δυνατόν

Στην ίδια κατεύθυνση, αναζητήστε κάθε ευκαιρία για να μειώσετε τις ανάγκες σας σε ινσουλίνη. Η μείωση της πρόσληψης υδατανθράκων είναι ένας τρόπος για να επιτευχθεί αυτό

Η εξάλειψη των ποτών που περιέχουν υδατάνθρακες είναι μια καλή αρχή. Το ίδιο γίνεται και με τα σνακ μεταξύ των γευμάτων. Κατά τις ώρες γεύματος, μειώστε τις τροφές που είναι πλούσιες σε υδατάνθρακες, όπως πατάτες, ρύζι, ψωμί, ζυμαρικά και δημητριακά. Αντ ‘αυτού, αυξήστε τα μερίδιά σας από άπαχα κρέατα και μη αμυλούχα λαχανικά.

Η σωματική άσκηση μπορεί επίσης να σας βοηθήσει να μειώσετε τις ανάγκες σας σε ινσουλίνη, ενισχύοντας τη λειτουργία της ινσουλίνης σας. Το περπάτημα καθ ‘όλη τη διάρκεια της ημέρας μπορεί να σας επιτρέψει να μειώσετε τη δόση ινσουλίνης μακράς δράσης (ή “βασικής”).

Ο τρόπος ζωής

Η μείωση του στρες, η σωματική άσκηση και η υγιεινή διατροφή σας βοηθούν να χάσετε βάρος. Η απώλεια βάρους, με τη σειρά της, βοηθά την ινσουλίνη σας να λειτουργεί καλύτερα! Όταν η ινσουλίνη λειτουργεί καλύτερα, η ινσουλίνη σας πρέπει να μειωθεί, πράγμα που σας βοηθά να χάσετε ακόμα περισσότερο βάρος. Τι όμορφος κύκλος!

Παίρνετε φάρμακα με σύνεση

Όταν χρησιμοποιείται ινσουλίνη μακράς δράσης, η 2 4-ωρη βασική ινσουλίνη, τείνει να παράγει μικρότερη αύξηση βάρους από ότι η ινσουλίνη άμεσης δράσης.

Επίσης, τείνουν να υπάρχουν λιγότερες υπογλυκαιμίες με την 24-ωρη βασική ινσουλίνη, η οποία, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, είναι ευεργετική όσον αφορά τον έλεγχο βάρους.

Πολλοί άνθρωποι παίρνουν και άλλα φάρμακα για τον διαβήτη μαζί με την ινσουλίνη τους, για να βοηθήσουν στη μείωση των απαιτούμενων δόσεων. Οι παράγοντες ευαισθητοποίησης της ινσουλίνης, όπως η ροσιγλιταζόνη ή η πιογλιταζόνη, μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση των απαιτήσεων του οργανισμού. Η μετφορμίνη μειώνει τη φυσική έκκριση γλυκόζης στο αίμα, γεγονός που μπορεί επίσης να μειώσει τις ανάγκες σε ινσουλίνη.

 

Πηγή: diabetesstrong.com

Shares

Σχετικά άρθρα

Αποδοχή
Η ιστοσελίδα glykouli.gr χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση των υπηρεσιών της. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Shares