Επιστήμονες ανακαλύπτουν την αιτία για την επίθεση του ανοσοποιητικού στον διαβήτη Τύπου 1

Ο διαβήτης Τύπου 1 εμφανίζεται όταν κύτταρα του ανοσοποιητικού επιτίθενται στο πάγκρεας. Επιστήμονες του EPFL ανακάλυψαν τι είναι αυτό που ενδεχομένως προκαλεί την επίθεση, ανοίγοντας νέους δρόμους για την θεραπεία.
Ο διαβήτης Τύπου 1 είναι η σπανιότερη και επιθετικότερη μορφή διαβήτη και συνήθως προσβάλει παιδιά και εφήβους. Τα κύτταρα του ίδιου του ασθενή επιτίθεται στα κύτταρα του παγκρέατος που παράγουν ινσουλίνη, ώσπου τελικά μηδενίζουν την παραγωγή της στο σώμα. Τα ανοσοποιητικά κύτταρα έχουν ως στόχο συγκεκριμένες πρωτεΐνες που βρίσκονται μέσα στα κύτταρα που παράγουν ινσουλίνη. Ωστόσο, δεν είναι ξεκάθαρο ποια είναι ακριβώς η διαδικασία. Οι επιστήμονες του EPFL ανακάλυψαν πως η επίθεση του ανοσοποιητικού στον διαβήτη Τύπου 1 ενεργοποιείται από την απελευθέρωση πρωτεϊνών από το ίδιο το πάγκρεας, όπως επίσης και το πακέτο που τις περιβάλει. Η έρευνα, η οποία έχει σημαντική επίδραση στις στρατηγικές θεραπείας, δημοσιεύτηκε στο Diabetes.
Ο διαβήτης είναι μια νόσος όπου το σώμα παράγει ανεπαρκείς η καθόλου ποσότητες της ορμόνης ινσουλίνης, η οποία ρυθμίζει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Η ινσουλίνη παράγεται από μια ομάδα κυττάρων στο πάγκρεας που ονομάζονται βήτα-κύτταρα. Στον διαβήτη Τύπου 1, το ανοσοποιητικό σύστημα του ασθενή επιτίθεται συγκεκριμένα στα βήτα κύτταρα και έτσι διακόπτεται η παραγωγή ινσουλίνης. Η ακριβής αιτία που επιτίθενται αρχικά τα κύτταρα δεν είναι γνωστή.

Οι επιστήμονες του EPFL, με την καθοδήγηση του Steinunn Baekkeskov ανακάλυψαν πως τα παγκρεατικά κύτταρα εκκρίνουν πρωτείνες οι οποίες γίνονται στόχος από το ανοσοποιητικό σύστημα. Δεν είναι όμως μόνο οι πρωτείνες υπεύθυνες αλλά και το περιτύλιγμά τους.

Το περιτύλιγμα αυτό είναι σε μορφή μικρών φυσαλίδων που ονομάζονται εξωσώματα και εκκρίνονται από όλους τους τύπους κυττάρων για να διαμοιράσουν διάφορα μόρια με διαφορετικές λειτουργίες. Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει πως τα εξωσώματα μπορούν να ενεργοποιήσουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Με βάση αυτό, οι ερευνητές διερεύνησαν τα εξωσώματα των παγκρεατικών βήτα κυττάρων σε ανθρώπους και ζώα.

Τα αποτελέσματα έδειξαν πως τα παγκρεατικά βήτα κύτταρα των ποντικών και των ανθρώπων απελευθερώνουν τρεις πρωτείνες που φαίνεται να συνδέονται με τον διαβήτη Τύπου 1 και ουσιαστικά είναι αυτές που χρησιμοποιούνται από τους ιατρούς για να διαγνώσουν την εμφάνιση της νόσου στους ανθρώπους.

Οι ερευνητές ενδέχεται να έχουν ανακαλύψει και για ποιο λόγο ξεκινάει η επίθεση του ανοσοποιητικού στο πάγκρεας: όταν τα βήτα κύτταρα που παράγουν ινσουλίνη εκτίθενται σε πίεση, απελευθερώνουν μεγάλες ποσότητες εξωσωμάτων, τα οποία «συνοδεύονται» επίσης από πρωτείνες που ενεργοποιούν τα ανοσοποιητικά κύτταρα. Αυτές οι ισχυρές πρωτείνες ενδεχομένως εμπλέκονται στην αυτοανοσία της νόσου.
Η ελπίδα είναι πως αυτή η ανακάλυψη θα οδηγήσει στην ανάπτυξη νέων και πιο αποτελεσματικών θεραπειών που επικεντρώνονται στην ανάπτυξη μιμητών εξωσωμάτων που περιέχουν μόρια  που αντί να ενεργοποιούν θα αναστέλλουν τα ανοσοποιητικά κύτταρα. Τα συνθετικά αυτά  μόρια θα «σηκώνονται» από τα ανοσοποιητικά κύτταρα του ασθενή και θα τα εμποδίζουν να επιτεθούν στα βήτα κύτταρα.
GlykouliGr