EASD 2017: Η πρόκληση του διαβήτη για τις εταιρείες και τα συστήματα & η απάντηση της τεχνολογίας EASD 2017: Η πρόκληση του διαβήτη για τις εταιρείες και τα συστήματα & η απάντηση της τεχνολογίας
Στρατηγική πρόκληση για όλα τα συστήματα υγείας, αλλά και για τις φαρμακευτικές εταιρείες, αποτελεί πλέον στις ημέρες μας, η μάστιγα του διαβήτη. Καθώς δε... EASD 2017: Η πρόκληση του διαβήτη για τις εταιρείες και τα συστήματα & η απάντηση της τεχνολογίας

Στρατηγική πρόκληση για όλα τα συστήματα υγείας, αλλά και για τις φαρμακευτικές εταιρείες, αποτελεί πλέον στις ημέρες μας, η μάστιγα του διαβήτη.

Καθώς δε ζούμε περισσότερο, και το προσδόκιμο επιβίωσης έχει αυξηθεί σημαντικά, ενώ την ίδια ώρα η παχυσαρκία σαρώνει και δεν αποτελεί απλά μόνο μία απειλή (όχι μόνο τις Δυτικές κοινωνίες αλλά και τις Ανατολικές) είναι επόμενο, η επιστημονική κοινότητα, να κληθεί να αντιμετωπίσει με ευφυία κάποια χρόνια νοσήματα όπως είναι ο διαβήτης.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στις ΗΠΑ σήμερα, δαπανάται το 10 με 20% του ΑΕΠ για τη διαχείριση χρόνιων νοσημάτων.

Τα παραπάνω τόνισε ο Stefan Oelricch, Executive Vice President Diabetes & Cardiovascular Sanofi, στο πλαίσιο του 53ου Πανευρωπαικού Συνεδρίου για τον Διαβήτη (EASD 2017) που πραγματοποιήθηκε πριν μερικές εβδομάδες στην Λισαβόνα.
«Η Sanofi επομένως ως ηγετική εταιρεία, θα πρέπει να αναρωτηθεί, που θέλει να πάει τα επόμενα χρόνια και ποια στρατηγική θέλει να ακολουθήσει» τόνισε ο κ. Stefan Oelricch, στη διάρκεια της ομιλίας του, για να δώσει την απάντηση: πως η καινοτομία είναι το κλειδί για την στρατηγική μας. «Καινοτομία, καινοτομία, καινοτομία, είναι η απάντηση. Αυτό είναι το κλειδί και μόνο έτσι, θα μπορέσουμε να ενδυναμώσουμε το χαρτοφυλάκιό μας«, τόνισε το υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρείας.

Μέσω της καινοτομίας, αλλά και μέσω μιας ολοκληρωμένης φροντίδας για τον διαβήτη, κερδισμένοι είναι τελικά και οι τρεις άξονες: ασθενείς, ασφαλιστικά συστήματα και Ταμεία και φαρμακοβιομηχανία.
Η Sanofi κατέχει σήμερα ηγετική θέση στο θεραπευτικό κομμάτι του διαβήτη, πράγμα που της επιτρέπει να κινείται με άνεση σε νέες θεραπείες, ενώ και τα ποσά που επενδύει κάθε χρόνο για R & D 15% των κερδών της (6 δις ευρώ ανά έτος) είναι από τα πιο υψηλά στον κλάδο.
Το κυρίαρχο στοιχείο και η πρόσκληση με το διαβήτη είναι οι ασθενείς, να είναι καλά ρυθμισμένοι, καθώς αυτό το γεγονός, σημαίνει εκτός όλων των άλλων και εξοικονόμηση πόρων, στα υγειονομικά συστήματα.

Φυσικά είναι ζήτημα κόστους, τόνισε σε άλλο σημείο της παρουσίασής του ο κ. Stefan Oelrich. Έτσι και αλλιώς τα πάντα είναι ζήτημα κόστους, ιδιαίτερα σε μία εποχή που οι δημόσιες δαπάνες υγείας έχουν συρρικνωθεί σχεδόν σε όλα τα κράτη της Ευρώπης και οι πολιτικές που ακολουθούνται είναι αυτές της συρρίκνωσης και του εξορθολογισμού. Για το λόγο αυτό, το χαρτοφυλάκιο της εταιρείας είναι εμπλουτισμένο με καινοτόμες θεραπείες, οι οποίες βελτιώνουν την ποιότητα υγείας και καθημερινότητας του ασθενή, με στόχο τη βιωσιμότητα των συστημάτων υγείας.

Τι θα αποφέρει η συμμαχία Sanofi & Google

Τα επόμενα χρόνια δε, όπως ακούστηκε στη διάρκεια της συνέντευξης τύπου, αναμένονται θεραπείες που θα προκύψουν ως αποτέλεσμα της πρόσφατης συνέργειας μεταξύ Sanofi & Google (Onduo).
Επίσης, αναφορικά με ζητήματα πρόληψης, βρίσκονται σε ερευνητικό στάδιο από την Sanofi, μόρια τα οποία αφορούν στην αντιμετώπιση της παχυσαρκίας, κάτι που συνδέεται στενά με την ανάπτυξη Διαβήτη τύπου 2.
Στο περιθώριο του συνεδρίου, ο κ. Stefan Oelricch αναφέρθηκε στη στρατηγική της εταιρείας για τα επόμενα χρόνια αναφορικά με το διαβήτη. Μεταξύ άλλων, ο κ. Oelricch, υπογράμμισε πως η τεχνολογία βοηθά περισσότερο να προσαρμοστούμε στα φάρμακά μας και να διαχειριστούμε πολύ καλύτερα την ασθένεια, ενώ προς την κατεύθυνση αυτή, σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει η ψηφιακή επανάσταση, καθώς δεν έχουμε πλέον την δυνατότητα να ξοδεύουμε τους πόρους, που ξοδεύαμε στο παρελθόν.
Ακόμη, όπως σημείωσε, οι χώρες που καινοτομούν, θα έχουν καλύτερη οικονομία.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:
Γνωρίζουμε ότι η Sanofi κατέχει μια τεράστια εμπειρία πλέον στον διαβήτη. Είστε αρκετά ενεργοί για πάνω από ένα αιώνα στην θεραπεία του, ενώ γνωρίζουμε ότι η επίδραση της νόσου επεκτείνεται όχι μόνο στον Δυτικό κόσμο αλλά και στους πολίτες της Ασίας. Θα ήθελα λοιπόν να σας ρωτήσω ποια είναι η στρατηγική σας για τα επόμενα χρόνια;
– Και δεν πρόκειται μόνο για ανεπτυγμένες χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη αλλά βλέπουμε τον διαβήτη να εμφανίζεται σε όλο και περισσότερες χώρες όπως η Κίνα αλλά και η Μέση Ανατολή και η Νότια Ασία, όπως είπατε. Έτσι αναπτύξαμε μια στρατηγική προσέγγιση, με την οποία διαχωρίζουμε τις περιοχές και τις ΗΠΑ όπου έχουμε μια ώριμη αγορά.

Ένα ολοκληρωμένο χαρτοφυλάκιο για κάθε χώρα ξεχωριστά

Είμαστε περισσότερο αφοσιωμένοι στο να δημιουργήσουμε ένα ολοκληρωμένο portfolio το οποίο να περιέχει τις προσφορές μας για την ινσουλίνη αλλά και για τα βιολογικά φαρμακευτικά προϊόντα στην αγορά και αργότερα να συγκεντρωθούμε στην καινοτομία προς την Ευρώπη, η οποία μοιάζει πολύ αλλά είναι περισσότερο σταθερή και στην αποκαλούμενη αναπτυσσόμενη αγορά, όπου έχουμε μια εντελώς διαφορετική κατάσταση.
Η αναπτυσσόμενη αγορά βελτιώνεται γρήγορα και έχει πρόσβαση στην δυτική ιατρική και αυτό σημαίνει ότι όχι μόνο έχει πρόσβαση στην δυτική ιατρική αλλά και στις ασθένειες του δυτικού κόσμου. Η παχυσαρκία είναι ένα μεγάλο πρόβλημα σε αυτές τις χώρες και αυτές οι κακές συνήθειες οδηγούν στον διαβήτη όπου το portfolio των προϊόντων μας και οι λύσεις είναι πολύ πιο περιορισμένες από ό,τι αυτό της Ευρώπης για παράδειγμα. Επομένως κάποια προϊόντα τα οποία χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα ή στις ΗΠΑ σε χώρες όπως το Βιετνάμ ή την Ταϊλάνδη ή χώρες της Νότιας Ασίας είναι ολοκαίνουρια γι’αυτό και υπάρχει καθυστέρηση μερικών χρόνων, συνεπώς το θεραπευτικό portfolio έχει διαφορετική δομή.
Επομένως χωρίζετε το χαρτοφυλάκιό σας ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε χώρας;
– Ναι φυσικά.
Οι ανάγκες πράγματι των ασθενών είναι διαφορετικές, όπως και η νοοτροπία είναι διαφορετική αλλά και ο προϋπολογισμός της κάθε χώρας;
– Ναι, αλλά αυτό που εννοώ είναι ότι ακόμα και αν ο προϋπολογισμός είναι διαφορετικός, εμείς πρέπει να δράσουμε με εξυπνάδα και στρατηγική. Πάρτε για παράδειγμα τις ΗΠΑ που είναι η πλουσιότερη χώρα στον κόσμο και ξοδεύει σχεδόν το 20% του ΑΕΠ στην υγεία και σε σχέση με τα συνολικά έξοδα στην υγεία περισσότερο από το 10% μπορεί να συσχετιστεί με το κόστος για τον διαβήτη. Επομένως αυτό σας δίνει μια ιδέα ότι το κόστος του διαβήτη είναι απίστευτο και ότι ο διαβήτης συνεχώς αυξάνεται. Άρα από ιατρικής πλευράς, εμείς ως κοινωνία δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να ξοδεύουμε όλο και περισσότερα αναφορικά με τις χρόνιες παθήσεις. Αυτό που μπορούμε να πράξουμε, είναι να περιορίσουμε τα έξοδα τα οποία αφορούν χρόνιες παθήσεις…
Αυτό είναι μια πρόκληση για όλους…
– Εννοείται!

Η ψηφιακή επανάσταση θα βοηθήσει στον εξορθολογισμό

Στην παρουσίαση σας επίσης αναφέρατε ότι ο διαβήτης, εκτός από τη θεραπευτική του διαχείριση, είναι ζήτημα κόστους. Θα ήθελα λοιπόν να σας ρωτήσω πως γίνεται να διαχειριστούμε όλο αυτό το κόστος καθώς γνωρίζετε ότι πολλές χώρες αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα, όπως στην Ελλάδα που βιώνουμε μία παρατεταμένη ύφεση και λιτότητα, τα συστήματα υγείας περιορίζουν τα κόστη τους, επομένως, πως φαντάζεστε την στρατηγική σας τα επόμενα χρόνια;
– Η πρόνοια υγείας, πιστεύω, ότι είναι ο πιο αναποτελεσματικά διαχειρήσιμος προϋπολογισμός του κόσμου για οποιαδήποτε χώρα που γνωρίζω, και γιατί συμβαίνει αυτό; Επειδή στην πρόνοια υγείας, έχουμε τον προϋπολογισμό του νοσοκομείου, τον προϋπολογισμό των φαρμάκων, τον προϋπολογισμό των φαρμακοποιών, τον προϋπολογισμό των ιατρών, άρα έχουμε όλα αυτά τα διαφορετικά τμήματα οπότε τα νοσοκομεία λένε ότι χρειάζονται τόσα πολλά χρήματα δίνοντας την δικαιολογία όλων αυτών των εξόδων. Στην πραγματικότητα πρέπει να δούμε το νοσοκομείο ως μια οντότητα και σε αυτό θα μας βοηθήσει η ψηφιακή επανάσταση καθώς αρχίζει να δημιουργεί μια διαφάνεια σε ένα σύστημα που είναι τόσο αναποτελεσματικό και έτσι περιμένω πως στα επόμενα 20 χρόνια η ψηφιακή πραγματικότητα θα έρθει και στον τομέα της υγείας. Αυτός είναι ένας από τους τομείς που ο ψηφιακός κόσμος απέχει ακόμα, αλλά πρόκειται για κάτι που αρχίζει να αλλάζει και είναι αναπόφευκτο, καθώς δεν έχουμε πλέον την δυνατότητα να ξοδεύουμε αυτά που ξοδεύαμε στο παρελθόν.

Να μάθουμε τον κόσμο να αξιοποιεί την τεχνολογία, για να μην μπαίνει στο νοσοκομείο

Όσον αφορά τα φάρμακα, εάν παρατηρήσετε τα συνολικά έξοδα που καταναλώνονται σε αυτά, θα δείτε ότι μειώνονται όλο και πιο πολύ και όχι επειδή μειώνουμε συνεχώς τις τιμές αλλά επειδή τα έξοδα των νοσοκομείων αυξάνονται συνεχώς, γεγονός που προκαλεί πρόβλημα, σε σημείο να μην μπορούμε να χτίσουμε καινούρια νοσοκομεία στο μέλλον ή να βάλουμε περισσότερα κρεβάτια για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Άρα πρέπει να γίνουμε πολύ καλύτεροι στο να αντιμετωπίζουμε τις ασθένειες και φυσικά αυτό σημαίνει , να ενημερώσουμε τον κόσμο πώς να χρησιμοποιεί κατάλληλα εργαλεία. Εννοώ πως αν για παράδειγμα έχουμε ένα ασθενή με διαβήτη να μετρά το επίπεδο της γλυκόζης με το ονομαζόμενο CGM το οποίο είναι ένα μηχάνημα συνεχής μέτρησης της γλυκόζης και προσφέρει πάνω από 20 μετρήσεις την ημέρα ή το αντίστοιχο νέο μοντέλο του, το οποίο μετρά συνεχώς την γλυκόζη. Με αυτόν τον τρόπο, θα ελέγχει πολύ καλύτερα την γλυκόζη στο αίμα του από το να τρυπά 2-3 φορές την εβδομάδα το δάχτυλό του.
Άρα η τεχνολογία βοηθά περισσότερο να προσαρμοστούμε στα φάρμακά μας και να διαχειριστούμε πολύ καλύτερα την ασθένεια μας. Αν τελικά καταφέρουμε να διαχειριστούμε την χρόνια ασθένεια, αυτό σημαίνει ότι έχουμε περισσότερες πιθανότητες να μην μπούμε στο νοσοκομείο άρα καταφέρνουμε και να μεγαλώσουμε περισσότερο και να είμαστε πιο υγιείς και αυτό πιστεύω είναι και η πρόκληση του μέλλοντος.
Αυτή είναι η απόλυτη πρόκληση για όλους, για τις ιατρικές καινοτομίες, για τους ανθρώπους, για τους ασθενείς, για το σύστημα υγείας. Επίσης στην ομιλία σας, αναφέρατε την λέξη «καινοτομία» τρεις φορές επισημαίνοντας πως την χρειαζόμαστε αν θέλουμε να εξελιχτούμε. Άρα τι σημαίνει η «καινοτομία» για την Sanofi;

Η καινοτομία τονώνει την οικονομία

– Η καινοτομία είναι όταν οδηγούμε την ήδη υπάρχουσα γνώση σε ένα μέρος που δεν υπήρχε πριν, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι απλά βελτιώνουμε την γνώση, διότι χρειάζεται και η απαίτηση, παρεμπίπτοντος απαίτηση είναι η ικανότητα να ξοδεύουμε χρήματα για κάτι. Άρα, χρειάζεται να έχουμε μια εφεύρεση και στη συνέχεια κάποιος θα θέλει να την αγοράσει, αυτό είναι η καινοτομία. Αυτό δεν γινόταν παλιότερα και έτσι κυλά η δυτική μας κοινωνία επειδή η καινοτομία θα δημιουργήσει μια απαίτηση και αυτή με την σειρά της θα κάνει την οικονομία να κινηθεί και τελικά θα δημιουργήσει πλούτο, γι’αυτό και οι χώρες που καινοτομούν έχουν καλύτερη οικονομία.
Επομένως, χρειαζόμαστε μια έξυπνη καινοτομία, που θα απελευθερώσει τις δυνάμεις της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας.
– Φυσικά.
Τελειώνοντας θα ήθελα να σας ρωτήσω, ποια θεραπεία πρέπει να εντάξουν οι ασθενείς με διαβήτη στην καθημερινότητα τους;
– Μια από τις προκλήσεις του ασθενή με διαβήτη, είναι ότι έχουν ψηφιακά μέσα, καλές διαγνωστικές, καλά φάρμακα αλλά δεν τα χρησιμοποιούν με τέτοιο τρόπο ώστε, να τους βοηθήσουν να ελέγξουν την ασθένεια τους καλύτερα.
Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε στην Sanofi, είναι να διαδώσουμε τις διαφορετικές λύσεις που είναι πάνω από τα φάρμακα, ώστε τα φάρμακα, το software, οι συσκευές, οι διαγνωστικές συσκευές, να αποτελούν λύσεις τις οποίες προσπαθούμε να φτιάξουμε και να ταιριάξουμε στις διαφορετικές ανάγκες του κάθε ασθενή. Δημιουργήσαμε λοιπόν μια συγκεκριμένη εταιρεία στις ΗΠΑ για να το πραγματοποιήσει αυτό, ονομάζεται Onduo και αποτελεί την κοινοπραξία μεταξύ της Google και της Sanofi όπου εμείς συνεισφέρουμε τις γνώσεις μας στην ιατρική και εκείνη στην τεχνολογία. Επομένως με όλα αυτά, πιστεύω, ότι επιτρέπουμε στον ασθενή να ελέγχει καλύτερα την ασθένεια του.
Δεν γνωρίζω πότε ήταν η τελευταία φορά που πήγατε σε γιατρό αλλά όταν ένας διαβητικός ασθενής πηγαίνει στον γιατρό του, ο τελευταίος αφιερώνει δύο λεπτά για να του γράψει τα φάρμακα και έπειτα τον στέλνει στο σπίτι, ο φαρμακοποιός του δίνει ένα στυλό που δεν έχει δει ποτέ και δεν ξέρει πως χρησιμοποιείται, ποια είναι η δόση ή πότε αυξάνεται και κανείς δεν τον παρακολουθεί. Όταν λοιπόν ο ασθενής μετά από 6 μήνες ή ένα χρόνο επιστρέφει στον γιατρό και ο έλεγχος είναι ανεπαρκής πρέπει να βρούμε καινούριες λύσεις όπου θα παρακολουθούμε στενά τους ασθενείς αυτούς. Κατά κάποιο τρόπο είναι σαν να πηγαίνουμε πίσω στον χρόνο όπου ο γιατρός αφιέρωνε περισσότερο χρόνο για να εξηγήσει την κατάσταση, κάτι που δεν συμβαίνει πια. Η τεχνολογία μπορεί να μας βοηθήσει να πραγματοποιήσουμε αυτόν τον στόχο.

Να θεραπεύσουμε το διαβήτη… Να το ονειρευόμαστε

Πιστεύετε ότι μπορούμε να πετύχουμε αυτούς τους φιλόδοξους στόχους;
– Ποτέ δεν πετυχαίνουμε όλους τους στόχους απέχουμε από αυτό. Εννοώ στο γεγονός να προβλέψουμε ότι ο διαβήτης θα πάει από 400.000 στις 600.000 τα επόμενα 25 χρόνια, φυσικά είμαστε μακριά από το να το πετύχουμε. Προσωπικά ονειρεύομαι ότι θα θεραπεύσουμε τον διαβήτη αλλά πιστεύω ότι πρέπει να ονειρευόμαστε αυτό το όνειρο. Όπως όταν ο Jonh Kennedy είπε ότι θέλει να στείλει ένα άνθρωπο στο φεγγάρι και να επιστρέψει πίσω ασφαλής. Άρα πρέπει να έχουμε παρόμοια όνειρα και μόνο αν έχουμε τέτοια όνειρα μπορούμε να τα πετύχουμε.

 

Πηγή: onmed.gr

Shares

Σχετικά άρθρα

Αποδοχή
Η ιστοσελίδα glykouli.gr χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση των υπηρεσιών της. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Shares