Ο πολύ λίγος ύπνος αυξάνει τον κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2, σύμφωνα με νέα μελέτη

Οι ενήλικες που κοιμούνται μόνο τρεις έως πέντε ώρες την ημέρα διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν διαβήτη τύπου 2

Οι ενήλικες που κοιμούνται μόνο τρεις έως πέντε ώρες την ημέρα διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να αναπτύξουν διαβήτη τύπου 2. Αυτό αποδεικνύεται σε μια νέα μελέτη από το Πανεπιστήμιο της Ουψάλα, που δημοσιεύτηκε στο JAMA Network Open. Δείχνει επίσης ότι η χρόνια στέρηση ύπνου δεν μπορεί να αντισταθμιστεί μόνο με την υγιεινή διατροφή.

«Συνιστώ γενικά να δίνετε προτεραιότητα στον ύπνο, αν και καταλαβαίνω ότι δεν είναι πάντα δυνατό, ειδικά ως γονιός τεσσάρων εφήβων», λέει ο Christian Benedict, αναπληρωτής καθηγητής και ερευνητής ύπνου στο Τμήμα Φαρμακευτικών Βιοεπιστημών στο Πανεπιστήμιο της Ουψάλα και κορυφαίος ερευνητής πίσω από τη μελέτη.

Ο ίδιος και μια ομάδα ερευνητών εξέτασαν τη σχέση μεταξύ του διαβήτη τύπου 2 και της στέρησης ύπνου.

Ο διαβήτης τύπου 2 επηρεάζει την ικανότητα του σώματος να επεξεργάζεται τη ζάχαρη (γλυκόζη), εμποδίζοντας την απορρόφηση της ινσουλίνης και καταλήγοντας σε υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

Μια έκθεση από το 2020 έδειξε ότι πάνω από 462 εκατομμύρια άνθρωποι πάσχουν από αυτή την ασθένεια.

Με την πάροδο του χρόνου, μπορεί να προκαλέσει σοβαρές βλάβες, ιδιαίτερα στα νεύρα και τα αιμοφόρα αγγεία, και ως εκ τούτου αντιπροσωπεύει ένα κλιμακούμενο πρόβλημα δημόσιας υγείας παγκοσμίως.

«Προηγούμενη έρευνα είχε δείξει ότι η επαναλαμβανόμενη σύντομη ημερήσια ανάπαυση αυξάνει τον κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2, ενώ οι υγιεινές διατροφικές συνήθειες όπως η τακτική κατανάλωση φρούτων και λαχανικών μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο. Ωστόσο, έχει παραμείνει ασαφές εάν οι άνθρωποι που κοιμούνται πολύ λίγο μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο της ανάπτυξης διαβήτη τύπου 2 τρώγοντας υγιεινά», σημειώνει η Νταϊάνα Νόγκα, ερευνήτρια ύπνου στο Τμήμα Φαρμακευτικών Βιοεπιστημών στο Πανεπιστήμιο της Ουψάλα.

Ως εκ τούτου, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δεδομένα από μια από τις μεγαλύτερες βάσεις δεδομένων πληθυσμού στον κόσμο, τη UK Biobank, στην οποία σχεδόν μισό εκατομμύριο συμμετέχοντες από το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν χαρτογραφηθεί γενετικά και απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με την υγεία και τον τρόπο ζωής.

Παρακολούθησαν τους συμμετέχοντες για περισσότερα από δέκα χρόνια και διαπίστωσαν ότι η διάρκεια ύπνου μεταξύ τριών και πέντε ωρών συνδέθηκε με υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.

Αντίθετα, οι υγιεινές διατροφικές συνήθειες οδήγησαν σε χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης της νόσου, αλλά ακόμη και οι άνθρωποι που έτρωγαν υγιεινά αλλά κοιμόντουσαν λιγότερο από έξι ώρες την ημέρα εξακολουθούσαν να διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο διαβήτη τύπου 2.

«Τα αποτελέσματά μας είναι τα πρώτα που αμφισβητούν εάν μια υγιεινή διατροφή μπορεί να αντισταθμίσει την έλλειψη ύπνου όσον αφορά τον κίνδυνο διαβήτη τύπου 2. Δεν πρέπει να προκαλούν ανησυχία, αλλά αντίθετα να θεωρούνται ως υπενθύμιση ότι ο ύπνος παίζει σημαντικό ρόλο στην υγεία » εξηγεί ο Benedict.

Υποστηρίζει επίσης ότι οι επιπτώσεις της στέρησης ύπνου ποικίλλουν μεταξύ των ατόμων, ανάλογα με πτυχές όπως η γενετική και η πραγματική ανάγκη ενός ατόμου για ύπνο.

Διαβάστε ακόμα:

Πώς η αποτελεσματική διαχείριση διαβήτη προσφέρει καλύτερη ποιότητα ύπνου – Γλυκούλι (glykouli.gr)

Η μείωση του χρόνου ύπνου αυξάνει τον κίνδυνο διαβήτη στις γυναίκες – Γλυκούλι (glykouli.gr)

Διαχείριση της Υπνικής Άπνοιας σε άτομα με Διαβήτη – Γλυκούλι (glykouli.gr)

Η συμπεριφορική παρέμβαση βελτιώνει τον ύπνο σε ενήλικες με διαβήτη τύπου 1, σύμφωνα με μια νέα μελέτη – Γλυκούλι (glykouli.gr)

Total
0
Shares
Σχετικά άρθρα
Περισσότερα

Η δίαιτα χαμηλών υδατανθράκων και υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά βελτιώνει την ηπατική νόσο, τον έλεγχο της γλυκόζης στον διαβήτη τύπου 2

Μετά από μια δίαιτα χαμηλής περιεκτικότητας σε υδατάνθρακες και λιπαρά βελτιώθηκαν οι μετρήσεις της μη αλκοολικής λιπώδους νόσου του ήπατος (NAFLD) και ο έλεγχος της γλυκόζης στο αίμα σε άτομα με διαβήτη τύπου 2
Διαβήτης, καλοκαίρι και ευαίσθητη περιοχή: Τι να προσέξετε σε θάλασσα και παραλία
Περισσότερα

Διαβήτης, καλοκαίρι και ευαίσθητη περιοχή: Τι να προσέξετε σε θάλασσα και παραλία

Η ευαίσθητη περιοχή χρειάζεται φροντίδα κυρίως το καλοκαίρι για την πρόληψη μολύνσεων που μπορεί να προκληθούν από την αυξημένη…
Περισσότερα

Ευκολία, εγκυρότητα κι ασφάλεια: ό,τι χρειάζονται από ένα σύστημα παρακολούθησης γλυκόζης αίματος τα άτομα με Σακχαρώδη Διαβήτη Τύπου 2

Πώς να κάνετε την καθημερινότητά σας πιο εύκολη με ένα εύχρηστο και ακριβές σύστημα παρακολούθησης γλυκόζης αίματος