Τραγουδήστε, είναι καλό για την ψυχική σας υγεία! Τραγουδήστε, είναι καλό για την ψυχική σας υγεία!
Σας έχει τύχει ποτέ εκεί που οδηγάτε να ακούσετε ένα τραγούδι και να αρχίσετε να τραγουδάτε δυνατά; Για τα τέσσερα περίπου λεπτά που διαρκεί, όλα σας... Τραγουδήστε, είναι καλό για την ψυχική σας υγεία!

Σας έχει τύχει ποτέ εκεί που οδηγάτε να ακούσετε ένα τραγούδι και να αρχίσετε να τραγουδάτε δυνατά; Για τα τέσσερα περίπου λεπτά που διαρκεί, όλα σας τα προβλήματα φαίνεται να εξαφανίζονται, και αισθάνεστε ελεύθεροι – ίσως και χαρούμενοι. Υπάρχει κάτι στο τραγούδι που προκαλεί μια απελευθέρωση, που ελαφρύνει το βάρος που κουβαλάμε καθώς μας κάνει αισθανόμαστε συνδεδεμένοι με τον κόσμο και τους ανθρώπους. 

Ωστόσο, άνθρωποι που δεν πιστεύουν ότι τραγουδούν όμορφα, μπορεί να διστάζουν, ιδιαίτερα όταν βρίσκονται στην παρουσία άλλων ανθρώπων. Αν και αυτός ο δισταγμός είναι φυσιολογικός, μπορεί να εμποδίσει την έκφραση του εαυτού μας με έναν τρόπο που έχει αποδειχθεί ότι παρέχει οφέλη στην ψυχική υγεία.  

«Όταν τραγουδάμε με ρυθμό που ταιριάζει στη διάθεσή μας, ή που εκφράζει τον τρόπο με τον οποίο θέλουμε να αισθανθούμε, αντί απλώς να ακούμε, ερχόμαστε σε επαφή με τα συναισθήματά μας» λέει η Lisa Townsend, MT-BC, μουσικοθεραπεύτρια. «Το τραγούδι είναι μια διαδικασία που αφορά ολόκληρο το σώμα και βασίζεται στις βαθιές αναπνοές, οι οποίες προκαλούν την απελευθέρωση ενδορφινών και ντοπαμίνης, και μας δίνουν την ευκαιρία να αποκτήσουμε μεγαλύτερη επαφή με το σώμα και το μυαλό μας». 

Μπορεί να χρειαστεί χρόνος για να επιτρέψει κανείς στον εαυτό του να τραγουδήσει. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς «καλός» τραγουδιστής για να δρέψει τα πολλαπλά οφέλη του τραγουδιού. – Alison HugheyMTBC, μουσικοθεραπεύτρια. 

Ερευνητές ανακάλυψαν ότι η μουσική και το τραγούδι συμβάλλουν στην αίσθηση της ευημερίας και σε καταστάσεις όπως η αντιμετώπιση του θρήνου και του άγχους.  

Έρευνα του 2019 που δημοσιεύτηκε στο BMJ Supportive & Palliative Care μελέτησε δεδομένα από ανθρώπους που είχαν χάσει κάποιον δικό τους τα περασμένα πέντε χρόνια, αλλά δεν είχαν πάρει τους πρόσφατους μήνες αγωγή για αγχώδη διαταραχή ή κατάθλιψη, και δεν είχαν ξεκινήσει ψυχοθεραπεία. 

Οι μισοί συμμετέχοντες, μια φορά την εβδομάδα για 12 εβδομάδες συμμετείχαν σε μια χωρωδία που διαρκούσε 90 λεπτά. Εκεί κοινωνικοποιούνταν και τραγουδούσαν. 24 εβδομάδες μετά την αρχή της έρευνας, τα άτομα της ομάδας που έλαβαν μέρος στη χορωδία είχαν πιο ήπια συμπτώματα κατάθλιψης, αισθάνονταν ευημερία, είχαν περισσότερη αυτοπεποίθηση και ήταν σε θέση να αυτοεξυπηρετηθούν καλύτερα. 

«Είτε είμαστε μόνοι μας, είτε σε ομάδα, το τραγούδι έχει αποδειχθεί ότι μειώνει το στρες και χαμηλώνει τα επίπεδα κορτιζόλης» λέει η Alison Hughey, MT-BC, μουσικοθεραπεύτρια και ιδρύτρια της Carolina Music Therapy. 

Το τραγούδι μπορεί να επαναφέρει συγκεκριμένες γνωστικές λειτουργίες. Έρευνα του 2021 του Πανεπιστημίου του Ελσίνκι, που δημοσιεύτηκε στο PLOS One, κατέληξε στο ότι οι ενήλικες άνω των 60 που συμμετείχαν σε χορωδία, είχαν καλύτερη φωνητική λειτουργία από αυτούς που απείχαν. Ωστόσο, η έρευνα δεν έδειξε αύξηση σε άλλο γνωστικό τομέα. 

Πως μπορείτε να αισθανθείτε άνετα να τραγουδήσετε 

Ακόμη και αν υπάρχουν ξεκάθαρα οφέλη, κάποιοι άνθρωποι αισθάνονται ευάλωτοι όταν τραγουδούν σε ένα μέρος που μπορεί κάποιος να τους ακούσει. Η Townsend υπογραμμίζει ότι είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι το τραγούδι δεν χρειάζεται να γίνεται μπροστά σε άλλους, και ότι είναι μέσο έκφρασης του εαυτού. «Στόχος δεν είναι να ακούγεσαι σαν κάποιον άλλο. Στόχος είναι να ακούγεσαι σαν τον εαυτό σου. Το τραγούδι θα έπρεπε να σε κάνει να αισθάνεσαι όμορφα» προσθέτει. «Ενθαρρύνω τους ανθρώπους να το προσεγγίζουν με διάθεση παιχνιδιού και περιέργεια». 

Η ικανότητά μας να διατηρούμε τις σωστές νότες δεν επηρεάζει τον θετικό τρόπο με τον οποίο το τραγούδι ωφελεί την ψυχολογική μας υγεία. «Μπορεί να πάρει χρόνο να αποκτήσουμε περισσότερη αυτοπεποίθηση με το τραγούδι. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς «καλός» τραγουδιστής για να επωφεληθεί» λέει ο Hughey«Αν έχετε νεύρα μπορείτε να ξεκινήσετε με μια βαθιά εκπνοή. Πάρτε μια βαθιά εισπνοή και εκπνεύστε δυνατά με αναστεναγμό. Όταν είστε έτοιμοι, σιγοτραγουδήστε σε οποιαδήποτε νότα. Επίσης μπορείτε να αλλάξετε τον τόνο σας». 

Ο Heughey προτείνει να αποκτήσουμε τη συνήθεια να τραγουδάμε όταν κάνουμε κάποια εργασία ή κάποιο χόμπι. Μπορούμε να τραγουδάμε κάποιο τραγούδι που μας αρέσει καθώς ντυνόμαστε, ή καθώς πηγαίνουμε στη δουλειά. 

Όταν τραγουδάμε με ρυθμό που ταιριάζει στη διάθεσή μας, ή που εκφράζει τον τρόπο με τον οποίο θέλουμε να αισθανθούμε αντί να απλά να ακούμε, είναι ευκολότερο να έρθουμε σε επαφή με τα συναισθήματά μας. 

Το αυτοκίνητο και ντους είναι υπέροχα μέρη να τραγουδήσει κανείς χωρίς να φοβάται μην τον ακούσουν. 

Μπορεί να φανεί προφανές, αλλά καλό είναι να τραγουδάτε τραγούδια που σας αρέσουν. Δεν είστε σε χορωδία όπου κάνετε πρόβες. Επιλέξτε κομμάτια που σας αρέσουν, και ίσως αυτά να σας φέρουν στο μυαλό κάτι που σας κάνει να αισθάνεστε χαρούμενοι ώστε να πάρετε αυτήν την έξτρα δόση ντοπαμίνης που χρειάζεστε, λέει ο Hughey. 

Μπορεί να θέλετε να χρησιμοποιήσετε τη μουσική ως τρόπο να διερευνήσετε τα συναισθήματά σας, χωρίς να τραγουδάτε τους στίχους. «Είναι εύκολο να ξεκινήσετε να σιγοτραγουδάτε. Δεν πιέζετε τις φωνητικές σας χορδές, δημιουργεί υπέροχες δονήσεις στο σώμα σας και μπορεί να αισθάνεστε σα να βγάζετε μια βαθιά εκπνοή» λέει ο Townsend«Επίσης μπορείτε να ακούσετε ένα ορχηστρικό κομμάτι, ή να κάνετε καραόκε και να τραγουδάτε με απλούς δίφθογγους χωρίς να χρειάζεται να βγάζουν νόημα». 

Πηγή: Verywell mind

Shares
Αποδοχή
Η ιστοσελίδα glykouli.gr χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση των υπηρεσιών της. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Shares