Τι πρέπει να γνωρίζετε για την περίοδο και το διαβήτη Τι πρέπει να γνωρίζετε για την περίοδο και το διαβήτη
Τι συμβαίνει στο σώμα κατά τη διάρκεια του έμμηνου κύκλου Όταν μια γυναίκα πάσχει από διαβήτη, συχνά βλέπει το σάκχαρό της να ανεβαίνει κατά... Τι πρέπει να γνωρίζετε για την περίοδο και το διαβήτη

Τι συμβαίνει στο σώμα κατά τη διάρκεια του έμμηνου κύκλου

Όταν μια γυναίκα πάσχει από διαβήτη, συχνά βλέπει το σάκχαρό της να ανεβαίνει κατά τις διάφορες φάσεις του έμμηνου κύκλου της. Συχνά οι νεαρές γυναίκες παραπονιούνται σχετικά με τις δυσκολίες του γλυκαιμικού ελέγχου κατά τη διάρκεια του κύκλου τους, ιδιαίτερα κατά την προεμμηνοροιακή φάση.

Ένας σταθερός έμμηνος κύκλος αποτελείται από διάφορες φάσεις και έχει διάρκεια μεταξύ 21 και 35 ημέρες, ενώ συχνά είναι ασταθής. Η καλύτερη μέτρησή του είναι ο αριθμός ημερών μεταξύ των περιόδων. Συνήθως, ο κύκλος είναι σταθερός στις 28 ημέρες, 3-4 από τις οποίες είναι ημέρες έμμηνης ρύσης. Σε κύκλο ενός μήνα, οι ορμονικές διακυμάνσεις μπορεί να επηρεάσουν και άλλα συστήματα του σώματος εκτός του αναπαραγωγικού. Οι γυναίκες που ζουν με διαβήτη μπορεί να αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες προκλήσεις εξαιτίας αυτών των περίπλοκων ορμονικών αλληλεπιδράσεων.

Συχνά είναι δύσκολο να ελεγχθούν τα επίπεδα σακχάρου τις διάφορες φάσεις του μήνα. Μπορεί κάποιες γυναίκες να παιδεύονται ελέγχοντας τα συστήματα συνεχούς καταγραφής γλυκόζης για εβδομάδες πριν την περίοδο. Και παρά τις υψηλές δόσεις ινσουλίνης, να αισθάνονται ότι έχουν αποτύχει όταν δεν μπορούν να φτάσουν στα επίπεδα που θέλουν.

Τα πάντα για τις ορμόνες

Κατά τη διάρκεια του έμμηνου κύκλου συμβαίνουν διάφορες ορμονικές μεταβολές, οι οποίες καθορίζουν την διαδικασία τις ωορρηξίας. Μετά την ωορρηξία, η οποία πραγματοποιείται τη 13η – 15η μέρα του κύκλου, αυξάνεται η ορμόνη προγεστερόνη. Τα επίπεδα της προγεστερόνης είναι υψηλότερα κατά το δεύτερο μέρος του έμμηνου κύκλου και είναι υπεύθυνα για την σχετική ινσουλινοαντίσταση. Αυτή η σωματική απόκριση είναι γνωστή ως ινσουλινοαντίσταση ωχρινικής φάσης.

Διάφορες μελέτες έχουν ερευνήσει την συσχέτιση μεταξύ προγεστερόνης και αντίστασης στην ινσουλίνη. Οι αλλαγές στα επίπεδα οιστρογόνων και προγεστερόνης, μπορεί να προκαλέσουν μια πρόσκαιρη ινσουλινοαντίσταση, που μπορεί να διαρκέσει μερικές ημέρες πριν εξαφανιστεί. Οι περισσότερες γυναίκες αναφέρουν ότι χρειάζονται περισσότερη ινσουλίνη για να αντιμετωπίσουν αυτήν την αντίσταση και παρ’ όλα αυτά, τα επίπεδά της είναι αυξημένα.

Πως λοιπόν μπορεί κανείς να το αντιμετωπίσει; Σίγουρα είναι κάτι το δύσκολο. Κάποιες ημέρες η αντίσταση είναι τόσο έντονη, που κάποια μπορεί να χρειαστεί και να διπλασιάσει τη δόση της. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή: είναι σημαντικό να συζητήσετε με τον γυναικολόγο σας και να εξεταστείτε για μια πάθηση που συχνά συνυπάρχει με τον διαβήτη, και η οποία ονομάζεται σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών.

Η κάθε γυναίκα έχει διαφορετική εμπειρία κατά τη διάρκεια αυτής της φάσης, και κάποιες καταφέρνουν να διαχειρίζονται καλά τις ανάγκες τους για ινσουλίνη, άλλες όμως δυσκολεύονται πολύ. Δεν πρέπει όμως να απογοητεύεστε! Μόλις τα επίπεδα των ορμονών επανέλθουν, βελτιώνεται και η αντίσταση στην ινσουλίνη. Λίγη γυμναστική και ασκήσεις χαλάρωσης, μπορεί να σας βοηθήσουν να ξεπεράσετε αυτήν την αγχώδη περίοδο.

Ασταθής κύκλος και δυσθυμία

Ο ασταθής κύκλος είναι άλλο ένα πρόβλημα για τις γυναίκες που ζουν με διαβήτη. Τα παραγωγικά χρόνια είναι τα χρόνια μεταξύ της πρώτης περιόδου της γυναίκας, που ονομάζεται εμμηναρχή, και την αρχή της εμμηνόπαυσης, όταν η περίοδος σταματά. Αν ζείτε με διαβήτη τύπου 1, είναι πιθανό να έχετε ελαφρώς λιγότερα παραγωγικά χρόνια, σε σχέση με ανθρώπους που δεν πάσχουν από διαβήτη. Έχει λεχθεί ότι πάνω από το ένα τρίτο των έφηβων κοριτσιών με διαβήτη τύπου 1 έχουν ακανόνιστο έμμηνο κύκλο.

Με καλό γλυκαιμικό έλεγχο και με καλό προγραμματισμό σε συνεργασία με το γυναικολόγο, οι γυναίκες που ζουν με διαβήτη μπορούν, εφόσον το επιθυμούν, να έχουν μια φυσιολογική εγκυμοσύνη.

Η αντιμετώπιση των αλλαγών στη διάθεση, είναι άλλο ένα απαραίτητο σημείο όλου αυτού του πράγματος. Τα διάφορα στάδια του έμμηνου κύκλου μπορεί να επηρεάζουν διαφορετικά τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα. Οι αλλαγές στη διάθεσης μπορεί να διαφέρουν από γυναίκα σε γυναίκα και από μήνα σε μήνα.

Το προεμμηνοροιακό σύνδρομο μπορεί να προκαλέσει κακοκεφιά, ενώ σε άλλες γυναίκες μπορεί να προκαλέσει φούσκωμα και πόνο. Σύμφωνα με έρευνες, περίπου το 75% των γυναικών πάσχουν από προεμμηνοεροιακό σύνδρομο κατά τη διάρκεια των αναπαραγωγικών τους χρόνων, όμως μόνο το 3%-8% εμφανίζουν έντονα συμπτώματα κατάθλιψης και άγχους.

Φταίει η σεροτονίνη

Οι αλλαγές στα επίπεδα οιστρογόνων και προγεστερόνης, επηρεάζουν και τα επίπεδα σεροτονίνης. Η σεροτονίνη είναι νευροδιαβιβαστής που βοηθά στον έλεγχο της διάθεσης, του ύπνου και της όρεξης. Δυστυχώς, τα χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης συνδέονται με θλίψη και οξυθυμία.

Πως μπορεί λοιπόν να το αντιμετωπίσει κανείς;

Αν δεν έχετε ήδη βρει τρόπο, αρχίστε να καταγράφετε τις ημέρες του κύκλου σας και τα συναισθήματα που βιώνετε στα διαφορετικά στάδια.

Με τα συμπτώματα του προεμμηνοροιακού συνδρόμου μπορεί να βοηθήσουν και τα συμπληρώματα βιταμίνης Β6.

Καλό είναι να τρώτε φαγητά πλούσια σε βιταμίνη Β, όπως ψάρια, κοτόπουλο και γαλοπούλα, φρούτα και εμπλουτισμένα δημητριακά.

Διάφορες επιλογές του τρόπου ζωής φαίνεται ότι παίζουν ρόλο στα συμπτώματα του προεμηνορροιακού συνδρόμου, όπως ο φυσιολογικός ύπνος, η άσκηση και η διατροφή.

Ορμόνες σε χάπια

Αν παίρνετε αντισυλληπτικά, μπορεί να παρατηρείτε άλλη επίδραση στα επίπεδα της γλυκόζης του αίματος, απ’ ότι αν δεν παίρνατε το χάπι. Υπάρχουν διάφορα είδη αντισυλληπτικών και τα περισσότερα από αυτά αυξάνουν την αντίσταση στην ινσουλίνη, δυσκολεύοντας τον γλυκαιμικό έλεγχο. Γενικά, θεωρείται ασφαλές να χρησιμοποιήσετε τις μεθόδους αυτές αν έχετε διαβήτη, όμως είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι η χρήση ορμονικών αντισυλληπτικών μπορεί να επηρεάσει τον γλυκαιμικό σας έλεγχο. Σίγουρα, με οποιαδήποτε αλλαγή κάνετε στην επιλογή αντισύλληψης θα πρέπει ελέγχετε πως επηρεάζουν τα επίπεδα σακχάρου.

Που καταλήγουμε

Είναι καλό να αρχίσετε να παρακολουθείτε κάποια σημαντικά πράγματα. Η παρακάτω λίστα αναφέρει κάποια βασικά πράγματα που μπορείτε να παρακολουθείτε είτε με εφαρμογές, είτε με ημερολόγιο:

  • Πόσο μεγάλος είναι ο κύκλος σας
  • Πόσο καιρό διαρκεί η περίοδος, και πόσο αίμα χάνετε
  • Την κόπωση
  • Τα επίπεδα σακχάρου του αίματος
  • Το βάρος σας
  • Τις λιγούρες
  • Άλλα συμπτώματα που μπορεί να σας απασχολούν

Για όλα αυτά καλό είναι να κάνετε μια ενδελεχή συζήτηση με τον ενδοκρινολόγο και το γυναικολόγο σας.

Πηγή: Beyond type 1 org

Shares
Αποδοχή
Η ιστοσελίδα glykouli.gr χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση των υπηρεσιών της. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Shares