Πως τα social media μπορούν να επηρεάσουν τη διατροφή μας Πως τα social media μπορούν να επηρεάσουν τη διατροφή μας
Αν χρησιμοποιείτε συχνά τα social media μπορεί να έχετε προσέξει ότι υπάρχουν πολλές αναρτήσεις σχετικά με το φαγητό, από καλλιτεχνικές φωτογραφίες γευμάτων εστιατορίων μέχρι... Πως τα social media μπορούν να επηρεάσουν τη διατροφή μας

Αν χρησιμοποιείτε συχνά τα social media μπορεί να έχετε προσέξει ότι υπάρχουν πολλές αναρτήσεις σχετικά με το φαγητό, από καλλιτεχνικές φωτογραφίες γευμάτων εστιατορίων μέχρι συνεχείς ενημερώσεις σχετικά με τη δίαιτα που ακολουθούν οι φίλοι σας. Το σίγουρο είναι ότι γνωρίζετε πολλά σχετικά με τις διατροφικές συνήθειες και προτιμήσεις των άλλων.

Τέτοιου είδους πληροφορίες, μπορούν να φέρουν στο φως στοιχεία σχετικά με το πως συμπεριφέρονται στην καθημερινότητα άτομα από τους online κοινωνικούς σας κύκλους και με τις διατροφικές τους συνήθειες, κάτι που, σύμφωνα με νέα έρευνα, μπορεί να διαμορφώσει και τις δικές σας διατροφικές συνήθειες.

Η συντάκτρια της έρευνας Lilly Hawking, φοιτήτρια που κάνει το διδακτορικό της στο Aston University στο Birmingham της Αγγλίας γράφει ότι: “Η έρευνα αυτή δείχνει ότι μπορεί να επηρεαζόμαστε από τα άτομα με τα οποία συναναστρεφόμαστε σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ότι νομίζουμε ως προς την επιλογή των φαγητών μας. Όταν έρχεται η ώρα να κάνουμε επιλογές σχετικά με την τροφή μας, φαίνεται ότι υποσυνείδητα λαμβάνουμε υπόψη πως συμπεριφέρονται οι άλλοι.”

Οι online φίλοι μας επηρεάζουν τις διατροφικές μας συνήθειες

Η Alix Timko, PhD ερευνήτρια στο Policy Lab του Νοσοκομείου Παίδων της Φιλαδέλφια και μέλος του επιστημονικού προσωπικού στο Πρόγραμμα Αξιολόγησης Διατροφικών Διαταραχών του νοσοκομείου, τόνισε ότι η έρευνα δεν ασχολήθηκε απευθείας με το κατά πόσο τα social media επηρεάζουν τις διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων, αλλά το κατά πόσο οι διάφοροι τύποι κοινωνικών κανόνων επηρεάζουν την κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών.

Κοινωνικοί κανόνες υπάρχουν και σε άλλους τομείς της καθημερινής ζωής όπως όπως μεταξύ συμφοιτητών στο πανεπιστήμιο ή συνεργατών στη δουλειά. Όμως, οι ερευνητές ασχολήθηκαν με τα social media γιατί εκεί πραγματοποιείται πλέον μεγάλο μέρος των κοινωνικών μας συναναστροφών.

Στην έρευνα, ρωτήθηκαν 369 φοιτητές σχετικά με το κατά πόσο καταναλώνουν φρούτα, λαχανικά, σνακ υψηλής ενεργειακής αξίας και αναψυκτικά, καθώς και σχετικά με τη χρήση που κάνουν στο Facebook και τα άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επιπλέον ρωτήθηκαν σχετικά με το πως αντιλαμβάνονται τις διατροφικές συνήθειες και προτιμήσεις των online φίλων τους.

Όπως φαίνεται, ακόμη και στον online κόσμο, οι κοινωνικοί κανόνες μπορεί να επηρεάσουν τις διατροφικές συνήθειες των ανθρώπων, καθώς όταν κάποιος θεωρεί ότι μέλη της ομάδας στην οποία ανήκει τρώνε μεγάλες ποσότητες φρούτων και λαχανικών, τότε και ο ίδιος αναφέρει ότι καταναλώνει περισσότερα φρούτα και λαχανικά. Επιπλέον οι κοινωνικοί κανόνες διαμορφώνουν το πως θεωρούμε ότι πρέπει να φερόμαστε σε κάθε περίσταση, οπότε διαμορφώνουν και το τι θεωρούμε ότι θα έπρεπε να τρώμε. 

Οι ερευνητές επίσης διαπίστωσαν ότι οι κοινωνικοί κανόνες δεν συνδέονται άμεσα με τη διαμόρφωση του δείκτη μάζας σώματος ενός ατόμου, αν και, όπως ανέφεραν, αυτό μπορεί να συμβαίνει γιατί κάτι τέτοιο μπορεί να χρειάζεται μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για να διαπιστωθεί.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε την περασμένη εβδομάδα και θα συμπεριληφθεί στο περιοδικό Apetite τον Ιούνιο του 2020.

Ωθώντας τους χρήστες των κοινωνικών δικτύων ώστε να τρώνε πιο υγιεινά

Τέτοιου είδους κοινωνικοί κανόνες έχουν παίξει ρόλο σε πολλές εκστρατείες σχετικά με τη δημόσια υγεία όπου η συμπεριφορά προσδιορίζεται ανάλογα με αυτό που κάνουν οι περισσότεροι.
Οι συντάκτες της νέας έρευνας θεωρούν ότι η δουλειά τους θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ώστε να παροτρύνει τους ανθρώπους να τρώνε περισσότερα φρούτα και λαχανικά και λιγότερα σνακ υψηλής περιεκτικότητας σε θερμίδες.

“Φαίνεται ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα social media ως εργαλείο, ώστε άτομα που ανήκουν σε μια κοινωνική ομάδα, να ωθούν το ένα το άλλο ως προς υγιεινές διατροφικές συμπεριφορές και πιθανά θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε αυτή τη γνώση για να κάνουμε παρεμβάσεις στη δημόσια υγεία.” είπε η Hawkins.

Πρέπει όμως να προσέχουμε

Σύμφωνα με την Timko τα social media μπορούν να χρησιμοποιηθούν ώστε να κυκλοφορούν εικόνες λαχταριστών γευμάτων φρούτων και λαχανικών δίπλα σε κείμενα με πληροφορίες σχετικά με τους κοινωνικούς κανόνες. Αυτό θα μπορούσε να προσφέρει ενθάρρυνση στους ανθρώπους ώστε να καταναλώνουν περισσότερες υγιεινές τροφές.

Όμως, οποιεσδήποτε εκστρατείες σχετικά με τη δημόσια υγεία έχουν στόχο την υγιεινή διατροφή, θα πρέπει να σχεδιάζονται πολύ προσεκτικά γιατί το να επισημαίνουμε κάποιες τροφές ως “υγιεινές” ή “ανθυγιεινές” μπορεί να υπονοήσει ότι κάποιες τροφές είναι καλές και κάποιες κακές.

“Κάτι τέτοιο θα απέδιδε ηθική αξία στα τρόφιμα το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε στιγματισμό των ανθρώπων που καταναλώνουν τρόφιμα που θεωρούνται “ανθυγιεινά”, είπε η Timko.

Επιπλέον, είπε ότι αυτός είναι εν μέρει ο τρόπος που λειτουργούν οι κοινωνικοί κανόνες, αλλά τέτοιου είδους νοήματα μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο διατροφικών διαταραχών.

Ιδιαίτερα, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή με τα social media γιατί έρευνες δείχνουν ότι υπάρχει συσχετισμός μεταξύ της χρήσης τους από έφηβους και διατροφικών διαταραχών που προέρχονται από το άγχος σχετικά με την εικόνα του σώματός τους.

Πηγή: healthline.com

Shares
Αποδοχή
Η ιστοσελίδα glykouli.gr χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση των υπηρεσιών της. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Shares