Τα οφέλη της διατροφικής μαγιάς Τα οφέλη της διατροφικής μαγιάς
Η διατροφική μαγιά έχει πολλαπλά οφέλη για τον οργανισμό. Έρευνες έχουν αποδείξει ότι χαμηλώνει τη χοληστερίνη και προστατεύει το σώμα από την ζημιά που... Τα οφέλη της διατροφικής μαγιάς

Η διατροφική μαγιά έχει πολλαπλά οφέλη για τον οργανισμό. Έρευνες έχουν αποδείξει ότι χαμηλώνει τη χοληστερίνη και προστατεύει το σώμα από την ζημιά που προκαλούν οι ελεύθερες ρίζες. Τι είναι όμως η διατροφική μαγιά;

Τι είναι η διατροφική μαγιά

Πρόκειται για το είδος μαγιάς που ονομάζεται Saccharomyces cerevisiae και είναι το ίδιο με αυτό που χρησιμοποιείται για την παραγωγή ψωμιού και μπύρας. Παρ’ όλα αυτά πρόκειται για ένα εντελώς διαφορετικό προϊόν, μιας και η μαγιά που χρησιμοποιείται στην παρασκευή ψωμιού και μπύρας είναι ζωντανή μαγιά, ενώ η συγκεκριμένη είναι επεξεργασμένη.

Για να παραχθεί η διατροφική μαγιά, τα κύτταρα του Saccharomyces cerevisiae καλλιεργούνται για πολλές ημέρες μέσα σε ένα σακχαρώδες μέσο όπως η μελάσα. Στη συνέχεια οι παραγωγοί την ζεσταίνουν, την συλλέγουν, την πλένουν, την στεγνώνουν, την θρυμματίζουν και την πακετάρουν για διανομή.

Υπάρχουν δύο είδη διατροφικής μαγιάς, η ενισχυμένη και η μη ενισχυμένη.

Η εμπλουτισμένη διατροφική μαγιά είναι πιο ευρέως διαδεδομένη και ονομάζεται έτσι γιατί περιέχει συνθετικές βιταμίνες που προστίθενται κατά την επεξεργασία για να δημιουργήσουν ένα πιο πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά προϊόν.

Η μη εμπλουτισμένη μαγιά δεν περιέχει κάποια επιπλέον θρεπτικά συστατικά.

Η διατροφική μαγιά πωλείται σε νιφάδες, κόκκους, ή σκόνη και συνήθως βρίσκεται στα ράφια με τα μπαχαρικά. Πρόκειται για μια τροφή που μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους και μπορεί να ενσωματωθεί σε οποιοδήποτε τύπο διατροφής.

Διατροφική μαγιά

Θρεπτική αξία

Η διατροφική μαγιά αποτελεί πηγή πρωτεΐνης, βιταμινών Β, και ιχνοστοιχείων. Κάποια από τα διατροφικά οφέλη είναι τα εξής:

  • Είναι ολοκληρωμένη πρωτεΐνη. Περιέχει και τα 9 απαραίτητα αμινοξέα που χρειάζεται ο οργανισμός. Μία κουταλιά της σούπας περιέχει 2 γραμμάρια πρωτεΐνης.
  • Περιέχει πολλούς τύπους βιταμίνης Β. Μια κουταλιά της σούπας περιέχει 30-180% της προτεινόμενης ημερήσιας πρόσληψης σε βιταμίνη Β. Οι εμπλουτισμένες μορφές περιέχουν θειαμίνη, ριβοφλαβίνη, νιασίνη, βιταμίνη Β6 και βιταμίνη Β12.
  • Περιέχει ιχνοστοιχεία. Μία κουταλιά της σούπας περιέχει 2-30% της προτεινόμενης ημερήσιας πρόσληψης σε ιχνοστοιχεία όπως ο ψευδάργυρος, το σελήνιο, το μαγγάνιο και το μολυβδαίνιο. Τα ιχνοστοιχεία παίζουν ρόλο στην ρύθμιση των γονιδίων, του μεταβολισμού, στην ανάπτυξη και στη λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Η περιεκτικότητα σε οποιοδήποτε συστατικό διαφέρει ανάλογα με το σκεύασμα.

Καταπολεμά την έλλειψη βιταμίνης Β12 σε χορτοφάγους

Η βιταμίνη Β12 είναι απαραίτητη για την υγεία του νευρικού συστήματος, της παραγωγής DNA, του μεταβολισμού και της δημιουργίας ερυθρών αιμοπεταλίων και συναντάται αποκλειστικά σε ζωικά προϊόντα. Έτσι οι χορτοφάγοι πρέπει να βρίσκουν εναλλακτικούς τρόπους πρόσληψης.

Μια έρευνα σε 49 χορτοφάγους έδειξε ότι η κατανάλωση 1 κουταλιού της σούπας εμπλουτισμένης διατροφικής μαγιάς την ημέρα, αναπλήρωσε τα επίπεδα της Β12 σε ανθρώπους που παρουσίαζαν έλλειψη. Η δόση που περιεχόταν στην κουταλιά ήταν 5 mcg βιταμίνης Β12 που είναι η διπλάσια από την ημερήσια προτεινόμενη δόση.

Περιέχει ισχυρά αντιοξειδωτικά

Τα αντιοξειδωτικά καταπολεμούν την ζημιά που προκαλείται από ελεύθερες ρίζες καθώς προσκολλώνται σε αυτές και τις αφοπλίζουν. Η διατροφική μαγιά περιέχει δύο ισχυρά αντιοξειδωτικά, τη γλουταθειόνη και τη σελενομεθειονίνη.

Αυτά τα δύο αντιοξειδωτικά προστατεύουν τα κύτταρα από τη ζημιά που προκαλείται από τις ελεύθερες ρίζες και τα βαριά μέταλλα και βοηθούν το σώμα να καταπολεμήσει τις περιβαλλοντικές τοξίνες.

Η κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε αντιοξειδωτικά βοηθά στην προστασία από χρόνιες ασθένειες όπως η καρδιακή ανεπάρκεια, ο καρκίνος και η εκφύλιση της ωχράς κηλίδας.

Διατροφική μαγιά

 

Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα

Η διατροφική μαγιά περιέχει δύο κύριους υδατάνθρακες – τον alpha mannan και την β-γλυκάνη.

Σύμφωνα με έρευνες, όταν οι δύο αυτοί υδατάνθρακες προστίθενται στην ζωοτροφή, μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση των λοιμώξεων από παθογόνα βακτήρια όπως το e. coli και η σαλμονέλα στα γουρούνια, και στη μείωση του σχηματισμό όγκων σε ποντίκια.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους ο alpha mannan και η β-γλυκάνη βοηθούν στην προστασία κατά των λοιμώξεων:

  • Αποτρέπουν την προσκόλληση παθογενών βακτηρίων στο τοίχωμα του εντέρου.
  • Διεγείρουν τα ανοσοκύτταρα αυξάνοντας την αποτελεσματικότητά τους κατά των λοιμώξεων.
  • Προσκολλώνται σε συγκεκριμένους τύπους τοξινών που μπορεί να παραχθούν σε σοδειές μαγιάς και μειώνουν τις επιβλαβές επιπτώσεις τους.

Ακόμη δεν γνωρίζουμε αν αυτή η ευεργετική δράση είναι ίδια στους ανθρώπους, γι’ αυτό χρειάζονται περισσότερες έρευνες.

Μπορεί να βοηθήσει στην μείωση της χοληστερίνης

Μια έρευνα σε άνδρες με υψηλή χοληστερίνη, έδειξε ότι η καθημερινή κατανάλωση 15 γραμμαρίων β-γλυκάνης προερχόμενης από τη μαγιά για 8 εβδομάδες, μείωσε τα συνολικά επίπεδα χοληστερίνης κατά 6%.

Η β-γλυκάνη βρίσκεται και σε άλλες τροφές όπως τα δημητριακά και τα φύκια.

Εκτεταμένες έρευνες δείχνουν ότι η β-γλυκάνη που βρίσκεται στα δημητριακά μπορεί να μειώσει σημαντικά τα επίπεδα της χοληστερίνης. Αν και η χημική σύσταση της β-γλυκάνης στα δημητριακά διαφέρει ελαφρώς από αυτήν που βρίσκεται στη μαγιά, τα στοιχεία δείχνουν ότι η δράση τους κατά της χοληστερίνης είναι παρόμοια.

Τα οφέλη της διατροφικής μαγιάς

Πως να χρησιμοποιήσετε τη διατροφική μαγιά

Η διατροφική μαγιά διατηρείται σε δροσερό, σκοτεινό περιβάλλον. Θα πρέπει επίσης να είναι καλά σφραγισμένη για να μην πιάσει υγρασία. Στην κατάλληλη συσκευασία μπορεί να διατηρηθεί μέχρι και δύο χρόνια.

Η διατροφική μαγιά μπορεί να χρησιμοποιηθεί με τους παρακάτω τρόπους.

  • Να πασπαλιστεί σε ποπκορν ή ζυμαρικά
  • Να προστεθεί σε σούπα
  • Να προστεθεί σε χορτοφαγικές σάλτσες για να προσδώσει μια τυρένια γεύση
  • Για να χυλώσουν οι σούπες και οι σάλτσες
  • Προστίθεται στη ζωοτροφή για επιπλέον θρεπτικά συστατικά.

Η μερίδα διαφέρει ανάλογα με τη μάρκα, όμως συνήθως χρησιμοποιούμε 1 ή 2 κουταλιές της σούπας. Συνήθως είναι ασφαλές να χρησιμοποιούμε τη διατροφική μαγιά με μέτρο, μέχρι και αρκετές κουταλιές την ημέρα. Η κατανάλωσή της είναι ασφαλής εκτός από περιπτώσεις αλλεργίας.

Όσοι δεν μεταβολίζουν το φυλλικό οξύ (συνθετική βιταμίνη Β9) θα πρέπει να διαβάζουν προσεκτικά τις ετικέτες και ίσως είναι καλύτερα να επιλέγουν μη εμπλουτισμένα σκευάσματα.

Γενικά

Η διατροφική μαγιά είναι ένα πολύ θρεπτικό χορτοφαγικό προϊόν με πολλαπλά πιθανά οφέλη για την υγεία. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πηγή επιπλέον πρωτεΐνης, βιταμινών, μετάλλων και αντιοξειδοτικών.

Σύμφωνα με έρευνες, η διατροφική μαγιά μπορεί να βοηθά κατά του οξειδωτικού στρες, να μειώνει τη χοληστερίνη και να ενισχύει το ανοσοποιητικό. Καταναλώνεται χωρίς κινδύνους από τους περισσότερους ανθρώπους.

Πηγή: Healthline 

Shares
Αποδοχή
Η ιστοσελίδα glykouli.gr χρησιμοποιεί cookies για τη βελτίωση των υπηρεσιών της. Περισσότερες πληροφορίες εδώ.
Shares