Τα υπέρ και τα κατά του γκρέιπφρουτ σε σχέση με τον διαβήτη

Γκρέιπφρουτ: ένα φρούτο με πολλά οφέλη που χρειάζεται ωστόσο και κάποια προσοχή

Το γκρέιπφρουτ είναι γνωστό για την ελαφρώς γλυκιά και ελαφρώς πικρή γεύση του, και το λατρεύουν πολλοί. Είναι όμως το γκρέιπφρουτ καλό φρούτο για κατανάλωση εάν έχετε διαγνωστεί με διαβήτη;

Το γκρέιπφρουτ έχει μοναδικές και μερικές φορές αρνητικές αλληλεπιδράσεις με τουλάχιστον 85 διαφορετικά φάρμακα, συμπεριλαμβανομένων των κοινών φαρμάκων για τον διαβήτη, όπως η μετφορμίνη και οι στατίνες.

Τι είναι το γκρέιπφρουτ;

Το γκρέιπφρουτ είναι ένα υποτροπικό φρούτο εσπεριδοειδών που καλλιεργείται σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των νότιων Ηνωμένων Πολιτειών, σε πολιτείες όπως η Φλόριντα, η Καλιφόρνια, η Αριζόνα και το Τέξας.

Είναι στην πραγματικότητα ένα φυσικό υβρίδιο του τζαμαϊκανού γλυκού πορτοκαλιού και του ινδονησιακού πόμελο, καθιστώντας τα ένα νόστιμο φαγητό για πρωινό, μεσημεριανό ή ως επιδόρπιο ή γρήγορο vegan σνακ που δεν απαιτεί έλεγχο θερμοκρασίας.

Ποια είναι τα οφέλη του γκρέιπφρουτ για την υγεία;

Γεμάτο βιταμίνες και μέταλλα

Το γκρέιπφρουτ, όπως όλα τα εσπεριδοειδή, έρχεται με μια εξαιρετική πηγή βιταμινών C (με βιταμίνη C σχεδόν μιας ολόκληρης ημέρας σε ένα γκρέιπφρουτ!) και Α, Βιταμίνη Β6, Κάλιο, ακόμη και Μαγνήσιο.

Περιλαμβάνουν επίσης άφθονα αντιοξειδωτικά που μπορούν να βοηθήσουν το ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού να καταπολεμήσει τα κρυολογήματα και τους ιούς.

Το τυπικό γκρέιπφρουτ έχει μόλις 100 θερμίδες, 25 υδατάνθρακες και πάνω από 4 γραμμάρια φυτικών ινών, καθιστώντας το ένα χορταστικό σνακ οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας.

Χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη

Το γκρέιπφρουτ έχει χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη και φτάνει στο 25. Αυτό σημαίνει ότι η κατανάλωση γκρέιπφρουτ δεν θα ανεβάσει γρήγορα το σάκχαρο στο αίμα σας και μπορεί να είναι αρκετά εύκολο να χορηγήσετε ινσουλίνη.

Μια μελέτη του 2013 διαπίστωσε μάλιστα ότι η κατανάλωση γκρέιπφρουτ σχετίζεται σημαντικά με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.

Το γκρέιπφρουτ μπορεί επίσης να είναι μια εξαιρετική τροφή για να φάτε εάν θέλετε να χάσετε βάρος, καθώς είναι χαμηλή σε θερμίδες και υψηλή σε χορταστικές φυτικές ίνες και νερό.

Μειωμένος κίνδυνος εγκεφαλικού

Η κατανάλωση φλαβονοειδών, ενώσεων που βρίσκονται στα εσπεριδοειδή, όπως τα πορτοκάλια, το γκρέιπφρουτ και τα λεμόνια, έχει αποδειχθεί ότι μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο ισχαιμικού εγκεφαλικού στις γυναίκες.

Στη μελέτη, που διεξήχθη από την American Heart Association, ο κίνδυνος εγκεφαλικού ήταν 19% χαμηλότερος μεταξύ των γυναικών που κατανάλωναν τη μεγαλύτερη ποσότητα εσπεριδοειδών, όπως το γκρέιπφρουτ, στη διατροφή τους!

Το κάλιο που βρίσκεται στο γκρέιπφρουτ συμβάλλει επίσης στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, μειώνοντας τόσο τον κίνδυνο εγκεφαλικού και καρδιακών παθήσεων, κάτι που είναι σημαντικό για τα άτομα με διαβήτη, καθώς και οι δύο είναι επιπλοκές της νόσου.

Πρόληψη του καρκίνου

Η κατανάλωση μιας διατροφής πλούσιας σε αντιοξειδωτικά μπορεί να βοηθήσει στην καταπολέμηση του σχηματισμού ελεύθερων ριζών, οι οποίες μπορούν να προκαλέσουν καρκίνο.

Το γκρέιπφρουτ είναι γεμάτο βιταμίνη C, ένα σημαντικό αντιοξειδωτικό για την πρόληψη του καρκίνου, με μόνο ένα να περιέχει κατά μέσο όρο 68,8 mg.

Η ημερήσια συνιστώμενη ποσότητα βιταμίνης C για τις γυναίκες είναι 70 mg και για τους άνδρες είναι 90 mg.

Το γκρέιπφρουτ, μαζί με την ντομάτα, είναι επίσης εξαιρετικά υψηλό σε λυκοπένιο, το οποίο έχει αποδειχθεί ότι προλαμβάνει τον καρκίνο του προστάτη.

Υγεία του εντέρου

Το γκρέιπφρουτ είναι γεμάτο υγιεινές φυτικές ίνες, οι οποίες μπορούν να σας κρατήσουν τακτικούς και να βοηθήσουν στην πέψη. Ένα γκρέιπφρουτ κανονικού μεγέθους έχει 4 γραμμάρια φυτικών ινών.

Η ημερήσια συνιστώμενη ποσότητα φυτικών ινών για τις γυναίκες είναι μεταξύ 21-25 γραμμάρια την ημέρα και οι άνδρες πρέπει να στοχεύουν σε 30-38 γραμμάρια την ημέρα.

Έτσι, ένα γκρέιπφρουτ μπορεί να καλύψει σχεδόν το 20% του ημερήσιου στόχου κάποιου σε φυτικές ίνες.

Η κατανάλωση αρκετών φυτικών ινών μπορεί να αποτρέψει τη δυσκοιλιότητα και μπορεί ακόμη και να βοηθήσει στην πρόληψη καρκίνων του γαστρεντερικού, συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου του παχέος εντέρου.

Τα μειονεκτήματα της κατανάλωσης γκρέιπφρουτ

Το γκρέιπφρουτ φαίνεται σαν το τέλειο φαγητό, σωστά; Λοιπόν, το γκρέιπφρουτ δεν είναι ένα κατάλληλο όπιο φαγητό για όλους.

Τα ακόλουθα είναι τα ζητήματα που πρέπει να γνωρίζετε όταν αποφασίζετε εάν θα ενσωματώσετε ή όχι το γκρέιπφρουτ στη διατροφή σας.

Δυνητικά επικίνδυνες αλληλεπιδράσεις φαρμάκων

Το γκρέιπφρουτ είναι μοναδικό στο ότι έχει την ικανότητα δέσμευσης ενζύμων. Αυτό σημαίνει ότι μπορεί να προκαλέσει τη διέλευση ορισμένων φαρμάκων από την γαστρεντερική οδό στην κυκλοφορία του αίματος πιο γρήγορα από το κανονικό, αυξάνοντας την ποσότητα του φαρμάκου στην κυκλοφορία του αίματός σας, κάτι που μπορεί να είναι δυνητικά επικίνδυνο.

Σύμφωνα με τον FDA, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μιλήσετε με το γιατρό σας πριν φάτε γκρέιπφρουτ εάν λαμβάνετε κάποιο από τα ακόλουθα συνταγογραφούμενα φάρμακα:

Στατίνες (χρησιμοποιούνται για τη μείωση της χοληστερόλης)

Κορτικοστεροειδή (για τη θεραπεία της νόσου του Crohn ή της ελκώδους κολίτιδας)

Ορισμένα ψυχιατρικά φάρμακα (SSRIs που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία της κατάθλιψης)

Αναστολείς διαύλων ασβεστίου (χρησιμοποιούνται για τη μείωση της αρτηριακής πίεσης)

Αντιισταμινικά (χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία αλλεργιών)

Φάρμακα που αντιμετωπίζουν μη φυσιολογικούς καρδιακούς ρυθμούς

Ανοσοκατασταλτικά φάρμακα

Δεν αλληλεπιδρούν όλα τα φάρμακα στις παραπάνω κατηγορίες με το γκρέιπφρουτ. Η αλληλεπίδραση με το χυμό γκρέιπφρουτ είναι συγκεκριμένη για το φάρμακο και όχι για την κατηγορία φαρμάκου.

Συνεργαστείτε με το γιατρό σας εάν δεν είστε σίγουροι για τυχόν αλληλεπιδράσεις φαρμάκων που μπορεί να αντιμετωπίσετε εάν θέλετε να συμπεριλάβετε το γκρέιπφρουτ στη διατροφή σας.

Γκρέιπφρουτ και μετφορμίνη

Η μετφορμίνη δεν διασπάται από ένζυμα με τον ίδιο τρόπο όπως τα φάρμακα που αναφέρονται παραπάνω, επομένως η απορρόφηση της μετφορμίνης δεν επηρεάζεται άμεσα από την κατανάλωση γκρέιπφρουτ.

Μια μελέτη του 2009 σε αρουραίους έδειξε ορισμένα στοιχεία ότι ο συνδυασμός γκρέιπφρουτ και μετφορμίνης θα μπορούσε να οδηγήσει σε ενισχυμένη συσσώρευση μετφορμίνης στο ήπαρ και να προκαλέσει αυξημένη παραγωγή γαλακτικού οξέος, οδηγώντας σε υψηλότερο κίνδυνο γαλακτικής οξέωσης.

Ωστόσο, το ίδιο αποτέλεσμα δεν έχει παρατηρηθεί ποτέ στους ανθρώπους και επομένως θεωρείται γενικά ασφαλές να τρώτε γκρέιπφρουτ ενώ παίρνετε μετφορμίνη.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις πιθανές παρενέργειες από τη λήψη μετφορμίνης, διαβάστε τον αναλυτικό οδηγό μας «Παρενέργειες μετφορμίνης: Τι πρέπει να γνωρίζετε».

Καρκίνος του δέρματος

Ορισμένες μελέτες έχουν δείξει συσχέτιση μεταξύ της πολύ υψηλής πρόσληψης εσπεριδοειδών και του κακοήθους μελανώματος. Αυτή η συγκεκριμένη διαχρονική μελέτη πραγματοποιήθηκε σε διάστημα 26 ετών και διαπίστωσε ότι τα άτομα που κατανάλωναν τις υψηλότερες ποσότητες χυμών εσπεριδοειδών είχαν υψηλότερη συχνότητα κακοήθους μελανώματος, αν και ενθαρρύνονται περαιτέρω μελέτες για την ενίσχυση της σχέσης μεταξύ των δύο.

Νεφρικές επιπλοκές και πρόσληψη καλίου

Εάν ζείτε με νεφρική νόσο ή παλεύετε με λοίμωξη των νεφρών, μπορεί να θέλετε να περιορίσετε την ποσότητα γκρέιπφρουτ που τρώτε.

Η βλάβη των νεφρών καθιστά την απομάκρυνση της περίσσειας καλίου από το αίμα πιο δύσκολο να επιτευχθεί και τα υψηλά επίπεδα καλίου του γκρέιπφρουτ μπορεί να το κάνουν ακόμη πιο περίπλοκο.

Τα εξαιρετικά υψηλά επίπεδα καλίου στο αίμα μπορεί να είναι θανατηφόρα.

Συμπέρασμα

Η σχετικά χαμηλή περιεκτικότητα σε υδατάνθρακες, η υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και ο χαμηλότερος γλυκαιμικός δείκτης του γκρέιπφρουτ το καθιστούν ένα κατάλληλο σνακ για άτομα με διαβήτη. Είναι πλούσιο σε πολλές βιταμίνες, μέταλλα και αντιοξειδωτικά και μπορεί να βελτιώσει την αρτηριακή πίεση, την υγεία της καρδιάς, είναι εξαιρετικό για την υγεία του εντέρου και μπορεί ακόμη και να βοηθήσει στην πρόληψη ορισμένων μορφών καρκίνου.

Ωστόσο, ορισμένες μελέτες έχουν βρει ότι μπορεί να αυξήσει τη συχνότητα εμφάνισης μελανώματος, μπορεί να μην είναι κατάλληλο για άτομα με μειωμένη νεφρική λειτουργία του ανοσοποιητικού και μπορεί να αλληλεπιδράσει με ορισμένα συνταγογραφούμενα φάρμακα που παίρνετε.

Total
13
Shares
Σχετικά άρθρα
pagwto
Περισσότερα

Παγωτό και διαβήτης

Tο παγωτό είναι ένα από τα ελάχιστα γλυκίσματα που προσφέρουν ωφέλημα θρεπτικά συστατικά στον οργανισμό μας και μπορεί να αποτελέσει ένα ιδανικό σνακ από μικρούς και μεγάλους. Τι γίνεται όμως με τις θερμίδες, τη ζάχαρη και τα λιπαρά του παγωτού;

δεντρολίβανο
Περισσότερα

Το θαυματουργό δεντρολίβανο

Το δενδρολίβανο, εκτός από ένα βασικό μυρωδικό της μεσογειακής κουζίνας είναι και θαυματουργό βότανο. Λόγω των ιδιοτήτων που διαθέτει, αξίζει να το εντάξετε στην καθημερινή σας διατροφή